Gezellig en gemakkelijk: jongeren gaan steeds vaker uiteten

TILBURG – Jongeren kiezen er steeds vaker voor om uit eten te gaan. Dit blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut (FSIN) eind 2016. Eten buiten de deur wordt de laatste jaren goedkoper, waardoor het aantrekkelijker wordt. Bovendien vinden jongeren het steeds meer de moeite waard hun geld aan eten uit te geven.

Bijna een op de drie Nederlanders tussen de 18 en 36 jaar eet minimaal één keer per week buitenshuis. Ook volwassenen gaan tegenwoordig steeds vaker uiteten. Niet alleen jongeren eten steeds vaker buiten de deur. Van de zogenaamde babyboomers eet ongeveer tien procent een maal per week in een restaurant. Zij doen dit dus wel minder vaak dan de groep jongeren, maar geven daarentegen wel meer uit aan een etentje.

Gemak

Toch is het niet zo dat de jongeren in Nederland rijker zijn geworden waardoor ze meer uiteten gaan. Het heeft te maken met hoe veel de jongeren willen uitgeven aan voedsel. Ze zijn steeds meer bereid te betalen voor eten. Veel van hen studeren nog en kiezen daardoor vaker voor het gemak van het eten buiten de deur. ‘Studenten vinden het niet erg om af en toe te koken, maar weten vaak tot op het laatste moment nog niet wat ze willen gaan eten. Er is een groot aanbod aan discount-dining, waardoor er veel goedkope, leuke en goede alternatieven zijn voor thuis eten’, aldus Inga Blokker die meewerkte aan dit onderzoek bij FSIN.

Discount-dining

Hippe restaurants met bijzondere gerechten of concepten worden steeds populairder en het aantal van deze restaurants groeit enorm. Als het net iets anders is, trekt het jongeren aan om dat te ontdekken. ‘Het aanbod past goed bij de vraag en de behoefte van jongeren’, zegt Blokker. Restaurants komen ook vaak met bepaalde acties, waardoor jongeren voor nog minder kunnen eten. Denk aan All You Can Eat of Groupon. Toch doet dit volgens Blokker niet af aan de kwaliteit van het voedsel. Als je kiest voor een bepaald product, kun je dit soms goedkoper aanbieden door bijvoorbeeld inkoopvoordeel. Dit zegt niets over de kwaliteit.

Identificeren

Het is niet alleen gemakkelijk en gezellig, maar het is ook een middel om te laten zien hoe je in het leven staat. Je kan er mee laten zien wat je wil en belangrijk vindt.

Inga Blokker: ‘Zo heb je bijvoorbeeld Starbucks. Starbucks trekt een bepaalde groep mensen aan die zich met dit bedrijf wil identificeren. Sociale media spelen hier volgens Blokker een grote rol in. De jongeren willen zich hiermee op een bepaalde manier neerzetten voor de buitenwereld.

Geschreven door: Loïs Verkooijen