“De kans dat je je eigen Fons racefiets tegenkomt, is nihil”

Het racefietsenmerk Fons Bikes uit Breda is uniek in de wereld: zij zijn het enige racefietsenmerk dat zich volledig richt op de vrouwen. Jos van Gastel, één van de oprichters van het fietsenmerk, vertelt over het ontstaan van Fons Bikes.

Toen er een aantal vrouwen uit de vriendenkring van Jos een racefiets wilden kopen, liepen zij tegen een aantal dingen aan. “We hebben op een gegeven moment ontdekt dat vrouwen in fietsenwinkels worden gezien als tweederangs klant” vertelt Jos. “We constateerden dat als je een catalogus van een fietsenmerk pakt, de vrouwenfietsen altijd achterin staan, terwijl alle mannenfietsen de prominente eerste plaats innemen. Nog een verschil is dat de vrouwenfietsen worden aangeboden in kleinere maten, terwijl er wel degelijk lange vrouwen zijn die ook een racefiets willen. Het volgende dat wij zagen was dat alle fietsen roze, lichtblauwe of andere ‘vrouwelijke’ kleuren hadden. Wij hebben dit onderzocht, en daar blijkt uit dat maar 20 procent van de 300 door ons geïnterviewde vrouwen die kleuren op hun fiets willen.”

Geometrie

Vervolgens hebben ze navraag gedaan bij de fietsfabrikanten, en volgens hen was het grootste verschil tussen een vrouwen- en mannenfiets de geometrie van het frame. De fabrikanten gaven aan dat vrouwen vaak langere benen hebben ten opzichte van hun bovenlichaam. Daarom is de bovenbuis van een vrouwenfiets korter dan bij een mannenfiets. “We hebben toen wat wetenschappelijke statistieken nagekeken, en toen bleek dat het helemaal niet klopte. Het gros van de vrouwen heeft kortere bovenbenen ten opzichte van hun bovenlichaam. Wij vonden het heel raar dat de fietsfabrikanten uitgaan van een verkeerde geometrie, en een kleurencombinatie kiezen die maar 20 procent van de vrouwen mooi vindt. Waar moet de andere 80 procent dan heen, dachten wij.”

Comfort en veiligheid

Ze waren er snel over eens dat hier verandering in moest komen. Daarom zijn ze op onderzoek uitgegaan. “Natuurlijk hebben we onze doelgroep gevraagd wat zij belangrijk vinden. Daaruit bleek dat vrouwen comfort en veiligheid heel erg belangrijk vinden. We hebben ontzettend veel mensen gesproken over hoe we ervoor konden zorgen dat we een veilige, comfortabele fiets konden maken.” Uit het onderzoek bleek dat het zwaartepunt van een vrouw anders is dan bij een man. Dit is omdat vrouwen over het algemeen smallere schouders en bredere heupen hebben dan mannen. Dit verschil heeft invloed op de wegligging van de fiets. “Doordat we rekening hebben gehouden met het zwaartepunt, hebben we de wegligging verbeterd, dus de veiligheid en het comfort zijn ook sterk verbeterd. Een van de belangrijkste dingen volgens de vrouwen.”

Alle kleuren zijn mogelijk

Ook het uiterlijk van de Fons Bike moest anders zijn, vonden ze. Bij andere fietsenmerken kies je een model met vaste kleurencombinaties. “Eigenlijk is dit heel raar, want als je een auto koopt, dan kan je hetzelfde model in meerdere kleuren kopen. Maar als je heel veel geld gaat uitgeven aan een fiets, kan je niet eens zelf een kleur kiezen. Dan heeft de designer achter zijn computer bepaald welke kleurencombinatie jij mooi moet vinden. Daarom hebben wij maar één model, die in elke kleur beschikbaar is. De klant bepaalt zelf welke kleur het wordt. Daarom heeft iedere klant zijn eigen unieke fiets. De kans dat je dezelfde Fons tegenkomt, is nihil.” Jos merkt dat het aanbieden van zoveel kleuren wel veel keuzestress oplevert bij de vrouwen. “Maar we merken niet dat het echt een probleem is. Het is vooral heel leuk voor onze klanten om te bepalen welke kleur je gaat kiezen. Maar als je echt niet kunt kiezen, kun je net als een klant van ons, gewoon twee fietsen kopen” lacht Jos.

Alfonsina Strada

De naam bepalen voor de nieuwe vrouwenfiets was niet moeilijk. “We zijn tijdens de ontwikkeling geïnspireerd door veel verschillende vrouwen, maar één vrouw sprong er voor ons uit.” De naam is geïnspireerd op het leven van Alfonsina Strada (1891-1959). Zij was de eerste en enige vrouw die de Giro d’Italia heeft uitgereden. In 1924 heeft ze zich ingeschreven onder een valse naam, om zo toch mee te kunnen doen. “In die tijd was het helemaal niet vanzelfsprekend dat vrouwen met ontblote enkels rondliepen. Laat staan dat ze in een korte broek op een fiets mochten rijden. Alfonsina zien wij als een ontzettend sterke vrouw. Dat past heel goed bij onze doelgroep: allemaal sterke vrouwen. En het feit dat zij inging tegen alles wat conventioneel was, staat gelijk aan hoe wij deze fiets tot stand hebben gebracht. Geen ‘vrouwelijke’ of conventionele kleuren, maar juist een stoere vrouwenfiets. Het is een eerbetoon aan Alfonsina.”

Toekomst

Op dit moment verkoopt Fons Bikes alleen racefietsen. Ze willen in de toekomst uitbreiden. Ze zijn op dit moment bezig met een aantal testen. “We willen alleen een uitbreiding die zin heeft. Het heeft geen zin om nog een racefiets erbij te maken die net iets beter is dan de huidige. Voor onze klanten die net iets extra’s willen, komt er daarom in de toekomst een Fons mountainbike.” Niet alleen het uitbreiden in assortiment is een toekomstdroom. Fons Bikes verkoopt nu ook al fietsen in het buitenland, vooral door sociale media hebben ze een behoorlijke klantenkring opgebouwd. Dat willen ze in de toekomst graag uitbreiden. De eerste stap zal dan zijn dat er in steden als Londen en Parijs kleine conceptstores komen. “In die conceptstore zullen de klanten door het bestelproces heen worden geholpen. We hopen daardoor een nog grotere groep te bereiken dan we nu al doen.” Of er in de toekomst ook Fons voor mannen komt is ondenkbaar. “Áls we uiteindelijk een mannenfiets maken, zal dat een compleet nieuw concept zijn, met een andere naam. Dus een Fons voor mannen zal er nooit komen.”