“Er is geen spiergroep die ik niet leuk vind om te trainen”

Ina: “Ik ging samen met een vriend van mij sporten en we besloten om eens naar een sportschool te gaan. Daar ben naar de gewichten gaan kijken en ermee gaan trainen. Op de een of andere manier raak je daaraan verslaafd.”

 

Voormalig bodybuildster Ina Lopulissa heeft onder andere de wereldtitel van 1989 op haar naam staan en is nu erg betrokken als jurylid bij de Nederlandse Body Building en Fitness bond (NBBF). Ook is ze onder andere personal trainer, lifestyle coach en heeft haar eigen trainingsruimte. In 2017 staat een grote wedstrijd in de agenda waaraan ze meewerkt als jurylid. Ze vertelt over hoe ze als jong meisje begon aan bodybuilden en hoe streng je voor jezelf moet zijn, wil je de top bereiken.

 

Was u als kind bezig met sport?

Ja, ik was heel fanatiek op school. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de kleinste was, maar ook de snelste. Als je de kleinste bent moet je echt laten zien hoe goed je bent tegenover kinderen die toch een stuk groter zijn dan jou. Ik was heel fanatiek met sport, altijd geweest. Dus ik denk dat ik daarom de drive heb om het ver te schoppen in het bodybuilden.

 

Hoe is het bodybuilden voor u begonnen?

Dat komt door een vriend van mij. We gingen samen sporten en we zeiden tegen elkaar dat we eens naar een sportschool moesten gaan. Daar zijn we toen naartoe gegaan. Ik ben naar die gewichten gaan kijken en daarmee gaan trainen. En op de een of andere manier raak je daaraan verslaafd. Dus ik ben eigenlijk door het trainen heel erg verslaafd geraakt en toen zeiden ze dat ik eigenlijk eens wedstrijden moest gaan doen. Vooral in die jaren ben ik gaan sporten en fanatiek bodybuilden ben ik gaan doen toen ik een jaar of 20 was.

 

Hoe was zo’n eerste wedstrijd?

Mijn eerste wedstrijd was in de Randstad. Je gaat dan in bikini en je wordt helemaal bruingekleurd en ingesmeerd met olie. De eerste keer iets doen is altijd leuk en zeker als je op zo’n podium staat, samen met alle andere beginners. Ik vond dat hartstikke leuk. Daarna ben ik alleen maar verslaafd geworden. Je wilt nog meer en beter presteren dan de laatste wedstrijd. Je maakt op wedstrijden heel veel vrienden en zoveel leuke contacten. Je zit toch in dezelfde flow, interesses en passies in de sport.

Toen ik naar de eerste wedstrijd ging, werd er al verteld hoe het er op zo’n wedstrijd aan toe gaat. Je moest eerst aftrainen en dus op dieet gaan. En dan krijg je natuurlijk instructies van mensen die daar al heel erg gevorderd in zijn. Zij zeiden dat je een dieet en trainingsplan krijgt, waarover je dan ongeveer 6 maanden doet. Na die 6 maanden kom je op een bepaald vetpercentage uit. Bij mij was dat bijvoorbeeld 30% en ik moest mijzelf aftrainen naar 6%. Dat haalde ik toen niet omdat ik nog jong was en dan heb je altijd nog een bepaalde vetlaag die je niet zo snel weggetraind krijgt.

 

Stel je wilt beginnen met bodybuilden, hoe moet je dat aanpakken?

Ja bodybuilden zegt het al: je gaat naar de sportschool en kiest toch wel een personal trainer, want alleen in de sportschool heeft geen zin. Je moet wel weten wat je moet doen. Ik ben bijvoorbeeld personal trainer ik begeleid mensen die wedstrijden willen doen. Ik zou als advies geven: eerst een heel plan maken en een body analyse maken. Dan meten we het vetpercentage en de spiermassa. Dan maak ik foto’s en zeg ik oké, zo zie je eruit, waar je aan moet werken is gewoon je hele lichaam. Je krijgt een heel programma met daarbij alle spiergroepen die jij moet trainen. We maken trainingen en een voedingsplan.

 

Als je heel slecht eet en je traint constant, kan je dan toch groeien als bodybuilder?

Ligt er aan wat je wilt. Als je gewoon wilt gaan bodybuilden kan je van alles eten, want hoe vaker je traint, hoe sneller je groeit en spieren gaat ontwikkelen. Daarbij kun je best heel veel eten, omdat je spieren hebt die je heel snel verbrand. Hoe hoger de spiermassa, hoe meer je verbrand. Zo werkt het lichaam gewoon.

 

Wat is het moeilijkste aan deze sport?

Dat is het diëten. Dat is het aller moeilijkste. Trainen, daar moet je van houden. Als je eenmaal begonnen bent en je ziet progressie in je lichaam, dan komt er een chemische stof vrij in je hersenen die zeggen dat het heel goed gaat met jou en dan blijf je trainen. Maar het aller moeilijkst van het hele wedstrijd gebeuren is de voeding. Je moet zo trainen om een plaats te bereiken op het podium en dan moet je toch heel strikt op dieet gaan. Geen hamburgers, geen vette hapjes en geen snoep of suiker. Dat wordt allemaal uit je voedingsplan uitgehaald. Dat is het moeilijke.

 

Wat vindt u het leukst om te trainen?

Ik vind alles leuk. Er is geen lichaamsdeel wat ik niet leuk vind. In het begin buikspieren, maar ja nu is het zo, je hersenen zeggen dat je hele lichaam trainen het beste is. Zelf vind ik dat een perfect lichaam goede proporties moet hebben en het niet overdreven groot mag zijn. symmetrisch moet het goed zijn, dat is mooi.

 

Na 20 jaar een carrière te hebben in het bodybuilden, hoe kijkt u daarop terug?

Toen ik begon met wedstrijden toen heb ik al een doel gesteld: 1e worden, op alle wedstrijden. En dat is gelukt. Zeker, in mijn carrière heb ik het best heel ver geschopt. Wereldkampioenschappen, dat was het doel. Om wereldkampioen te worden over de hele wereld. Dat is gelukt en daar ben ik heel blij om. Ik kan daar met heel veel plezier op terugkijken. Dat is heel mooi.

int1