Echte smaak zit van binnen

Albert Heijn verkoopt sinds een aantal jaar buitenbeentjes. Dit zijn groente en fruit die er anders uit zien dan we als consument gewend zijn en normaal dus vanwege hun ‘looks’ worden afgekeurd. Albert Heijn zegt met dit concept voedselverspilling tegen te willen gaan. Zij zijn hiermee eerst online begonnen, sinds kort liggen de buitenbeentjes ook in de fysieke winkels van Albert Heijn.

Bart Machielsen en Rick Verwijmeren zijn twee AGF (Aardappelen, Groente en Fruit) medewerkers van Albert Heijn. Ze lopen beide al de nodige jaartjes mee en weten dus inmiddels veel over de winkel, de afdeling, de producten en de klanten. Ook het concept buitenbeentjes is niet vreemd voor ze. Ze werken sinds kort zelf met de producten nadat Albert Heijn deze ook is gaan verkopen in de fysieke winkels. Hiervoor waren de ‘misvormde’ producten alleen online te verkrijgen.

Over het concept is Bart erg enthousiast, vertelt hij terwijl hij bezig is een schap met ‘misvormde’ groente te vullen. “Ik vind het concept buitenbeentjes heel mooi omdat het onnodige verspilling tegen gaat en ervoor zorgt dat mensen toch groentes kunnen kopen voor minder geld, waarbij alleen het uiterlijk afwijkend is. Maar met de producten zelf is echt niks mis. Kijk bijvoorbeeld naar deze komkommer, die is krom maar met de smaak is echt niks mis.” Ook Rick is het hiermee eens. Zeker ook omdat buitenbeentjes niet minder zijn dan ‘perfecte’ groente. “De perfecte groente blijven door de beeldvorming van de klanten echter de grootste behoefte”, vertelt Rick. Maar wat is er mis met de buitenbeentjes, ze zijn alleen anders van vorm. Wie merkt daar nu iets van, een komkommer die krom is of een appel die niet perfect rond is kan toch net zo goed smaken? Voedsel hoef je ook niet op uiterlijk te beoordelen als je het toch op gaat eten. Echte smaak zit dan ook van binnen bij de buitenbeentjes.

“De perfecte groente blijven door de beeldvorming van de klanten echter de grootste behoefte.”

Klopt het echter wel dat buitenbeentjes verspilling van voedsel tegen gaan? Of zijn er zaken waar beide medewerkers tegenaan lopen, dingen die dus verbeterd kunnen worden. “Het probleem wat ik vaak tegen kom is dat de verpakkingen van de buitenbeentjes per kilogram worden verkocht en niet per stuk zijn zoals bijvoorbeeld bij ‘gewone’ appels of bij paprika’s wel het geval is. Het risico hiervan is dat het effect van een bedorven product groter is, in het algemeen kom ik bij buitenbeentjes dan ook meer bedorven producten tegen. Doordat dan vaak bijvoorbeeld één paprika of appel qua kwaliteit tegenvallend. Hierdoor moet deze hele zak weggegooid worden, dat is erg zonde. Dit zorgt ervoor dat er veel verspild wordt wat voorkomen had kunnen worden, indien dit product in kleinere hoeveelheden verkocht zou worden.”, aldus Bart. Hij is van mening dat het concept dan een stuk succesvoller zou kunnen zijn als op dit moment het geval is. “Op deze manier werkt het namelijk in feite meer voedselverspilling in de hand.” Ook Rick is het hiermee eens en vindt bovendien dat de prijs van buitenbeentjes lager zou moeten zijn dan die van ‘normale’ groente. Bart geeft echter aan dat dit niet, altijd, het geval is: “Ik vind dat de prijs van de buitenbeentjes redelijk hoog is in verhouding met de normale producten, maar natuurlijk zijn hier heel veel factoren van belang die die prijs bepalen en ervoor zorgen dat mensen de normale producten ook nog blijven kopen.” Hij geeft hierbij het volgende voorbeeld: “Toen Albert Heijn begon met de buitenbeentjes had het de prijs nog verder verlaagd om mensen te verleiden om uiteindelijk te kiezen voor de buitenbeentjes. Dit had als effect dat er zoveel ah buitenbeentjes paprika’s verkocht waren dat de inkopers van paprika’s bij andere bedrijven moesten bijkopen om aan de vraag te moesten voldoen. Wat uiteindelijk weer effect had op de prijs die daarna hoger uitkwam dan de normale paprika’s.” Hij wil hiermee aangeven dat Albert Heijn niet altijd met opzet producten duurder maakt om bijvoorbeeld meer winst te pakken en dus ook niet altijd grip heeft op de prijs van een nieuw concept. Rick geeft hierna nog aan dat hij wel denkt dat er een markt is voor de buitenbeentjes maar die zal in de nabije toekomst in zijn ogen beperkt blijven. Animo is er dus genoeg voor de buitenbeentjes, geeft Bart aan. Alleen de prijs moet in verhouding zijn tot de perfecte groente. Dan zullen consumenten ook eerder bereid zijn om groente te kopen die er minder aantrekkelijk uit ziet, maar misschien van binnen nog wel beter smaakt.

“Op deze manier werkt het namelijk in feite meer voedselverspilling in de hand.”

Wat doet Albert Heijn verder tegen voedselverspilling en voor zaken als het milieu? Je zou denken dat de grootste supermarktketen van Nederland hierin een vooraanstaande rol in zou nemen. Zeker ook omdat Albert Heijn dit pretendeert op hun site en ook bij het concept buitenbeentjes. Niets is echter minder waar. “Op het afprijzen van de producten, de bekende 35% kortingsstickers, waarvan de houdbaarheidsdatum gelijk is aan de dag van aankoop na, doet ons filiaal niets tegen voedselverspilling.” Vertelt Rick. “Ik denk dat AH hier meer aan kan doen. Het milieu en de klant is voor AH een belangrijke factor, echter zie ik dit niet terug in het aantal producten wat er wordt weggegooid op een dag dat ik werk.” Ook Bart is kritisch op de wijze waarop Albert Heijn hiermee omgaat. Hij denkt echter dat deze verantwoordelijkheid niet alleen bij Albert Heijn ligt. “Ik denk dat het ook van belang is dat klanten hieraan meewerken. Bijvoorbeeld niet altijd de perfecte producten onder uit de schappen wroeten maar bijvoorbeeld ook eens een al rijper product of een product met een kortere houdbaarheidsdatum mee te nemen als ze die toch die dag op eten”. Hierdoor moeten er volgens hem uiteindelijk producten weggegooid waar dat eigenlijk dus niet nodig was geweest. Hij geeft aan dat door dit voorbeeld duidelijk blijkt dat veel klanten bij een product als eerste kijken naar het uiterlijk. Volgens hem zal er dan ook eerst iets gedaan moeten worden aan de beeldvorming bij de consument. “Pas dan zal het merendeel van de consumenten een product overwegen te kopen van een concept als buitenbeentjes, in plaats van de producten die de consumenten tegenwoordig gewend zijn.”

 

Door: Tom van Beurden