De multifunctionele treinvloer

Openbaar vervoer, you either love it or you hate it. Maar hoe maken we het voor iedereen zo aangenaam mogelijk? De mensen van Commute hadden hier wel een idee voor. Nadat ze een investering van Compete2020 ontvingen, konden zij aan de slag. Hun idee? Een modulaire treinvloer!

Het project van Commute wordt geleidt door MCG, die samenwerkt met Amorim Cork Composites, ITeCons en Critical Materials. Het project draait om het ontwikkelen van een modulaire vloer voor treinen.  Een voordeel hieraan is dat de montagetijd verminderd wordt, een klein mankement betekent dan niet meer dat de hele trein (tijdelijk) onbruikbaar wordt. De vloer wordt uitgerust met een “multi-zone” besturingssysteem, deze is in staat om relevante statistische informatie te verzamelen.  Ook zal de vloer een intelligente elektrische verwarming krijgen. Deze verwarming kan het energiegebruik optimaliseren op basis van de bezetting van de trein. Aan de vloer zullen nog meer moderne technologieën worden toegevoegd, zoals een Wifi-netwerk en veiligheidslichten.

Treinen uitgerust met zo’n vloer zullen vooral ingezet worden op lange afstands- en hogesnelheidstrajecten omdat daar het comfort van de reiziger extra aandacht behoeft. Commute zal daar het beste tot haar recht komen, omdat de vloer tevens trillingen en geluid dempt.

Commute wordt ondersteund door Compete 2020. Compete heeft 762.000 euro in het bedrijf geïnvesteerd. “Het project, en de daarbij horende steun van Compete 2020, is belangrijk omdat het zich richt op activiteiten rondom productinnovatie. Hierdoor kunnen wij meedraaien als leverancier van treinonderdelen en als ontwikkelaar van complexere producten met een hogere toegevoegde waarde.”, vertelt  António Coelho, directeur van onderzoek en ontwikkeling bij MCG, op de site van Compete 2020.