BOOOM ‘pimpt’ de lokale radiozender

Mischa Tromp uit Terneuzen is co-host van BOOOM. Een radioprogramma over hiphop op het radiostation GO-FM (voorheen Terneuzen FM) uit Terneuzen. ‘Het is nogal een nichemarkt op de radio en vooral op de plaatselijke en regionale zenders is eigenlijk helemaal geen hiphop.’: vertelt Mischa. Een gat in de markt zou je dus zeggen en BOOOM heeft succes. Het programma is namelijk al jaren op de radio.

Rian van Houten 9 december 2019

Toen ik begon bij GO-FM was ik reporter. Dan ging ik in mijn vrije tijd naar de markt om half 6 ’s ochtends om mensen te interviewen om mijn vrije dag. Voor mij was dit klaarstomen voor het journalistieke vak omdat ik dit zelf namelijk ook studeer. Nu ben ik ook radio dj en regel ik de sociale media voor ons programma.

Hoe ben je van reporter naar co-host BOOOM gegaan op de radio?

Het verslaggeven hing er eigenlijk meer bij. Eigenlijk heb ik niet veel verslagen gemaakt omdat ik daar naast het studeren niet genoeg tijd voor had. Maar er gebeurt bij ons voor het programma wel veel achter de schermen. Als ik dan moet verslaggeven kan ik dat doen voor iets wat meestal wel met hiphop te maken heeft. Wanneer wij bijvoorbeeld op het festival ‘Vest Rock’ in Hulst staan dan interviewen we artiesten zoals Kevin en Kraantje Pappie. We hebben zelfs een keer met StukTV gesproken. Zolang het maar in onze doelgroep past.

Bron: Mischa Tromp, reporter bij GO-FM

Waarom HIPHOP?

Hiphop is nogal een nichemarkt op de radio. Je hebt natuurlijk wel radiostations als FUNX en 538juice. Ik weet niet of 538juice nog een ding is maar vroeger in ieder geval wel! Maar ook op andere kanalen zoals 3fm word er weinig hiphop gedraaid. Lokaal of plaatselijke radio zend dit eigenlijk helemaal niet uit en daar proberen wij dus verandering in te brengen.

Is daar eigenlijk wel animo voor in een plek zoals Terneuzen?

Het is oorspronkelijk gestart met mijn broer die het heeft opgezet met een vriend. Ik heb het programma vlak voor het een jaar bestond overgenomen samen met die vriend. Hierna is er nog een persoon bij gekomen en doen we het elke week. We hebben nu zelfs al 240 uitzendingen gedraaid en ik zit hier zelf al sinds 2015 bij.

Hoe kiezen jullie wat er in het programma komt?

Er gebeuren natuurlijk heel veel dingen in de hiphop wereld. Soms word er iemand neergeschoten en is dat dus hét nieuws. We proberen altijd een balans te vinden tussen Nederlandse artiesten en internationale artiesten. Als je over Amerikaanse artiesten gaat schrijven kan je makkelijk hele pagina’s volschrijven. Voor ons is het voornamelijk belangrijk dat we die balans hebben. Dingen die nu in de Nederlandse hiphop scene belangrijk zijn zoals de uitspraken tegen vrouwen in hiphop. Dat gaan we ook in de aankomende uitzending behandelen. Mensen die in talkshows zitten of primeur maken behandelen we ook graag.

Jullie hebben pas ook de rapper ‘Zwangere Guy’ in de uitzending gehad. Interviewen jullie veel mensen voor het programma?

We interviewen over het algemeen niet zoveel mensen. Als we mensen interviewen willen we Belgen of mensen die uit Zeeuws-Vlaanderen komen. Maar er zijn niet heel veel mensen in Zeeuws-Vlaanderen zijn die rappen. Daarom is dat moeilijk. Als je een artiest wilt interviewen ga je het management achteraan en zoveel kan er dan niet fout gaan.

Hoe meten jullie je succes?

Dat is lastig na te gaan. Heel veel gaat via het internet. Via de website kan je wel bekijken hoeveel mensen het terugluisteren of live luisteren. Maar als mensen de radio aanzetten is het lastig te bepalen. Maar van wat ik ervan begrijp vertelde de radio baas dat we wel een van de populairste programma’s zijn. Voor ons programma is het vooral de sociale media waarop we kunnen zien hoeveel mensen er voor het merk BOOOM komen. Niet dat er echt een merk is maar het beginnetje is er wel. Iedereen die nu voor BOOOM werkt heeft naast de radio natuurlijk ook zijn eigen ding. De een werkt en de ander studeert en of werkt.

Is het uiteindelijke doel om van BOOOM een groot radioprogramma te gaan maken?

Ja, maar er zit nog wel veel werk achter. Als je het echt als onafhankelijk ding wilt opzetten, dan moet je natuurlijk ook startkapitaal en een mengpaneel hebben. Je kan wel internetradio doen maar dan moet je dingen kunnen in starten en dan zit je al ver boven de duizend euro. Hier zijn de microfoons en alle kabels nog niet eens bij inbegrepen. Op zich is dat wel leuk, alleen je moet je afvragen hoeveel je daar uit gaat kunnen halen. Je start natuurlijk als lokale radio omroep. We proberen het heel erg op de jeugd te betrekken maar de doelgroep van het lokale radiostation is natuurlijk voornamelijk de wat oudere leeftijden. Dus als we iets ‘hips’ zeggen moeten we bijna gaan uitleggen wat we nou eigenlijk vertellen. Daarom is de sociale media dus erg belangrijk voor ons.