Biologisch van A tot Z

Biologisch van A tot Z

 

Het lijkt wel zomaar uit de lucht te zijn gevallen: biologisch eten. Een paar jaar geleden leek niemand zich te interesseren in de afkomst van zijn eten, maar sinds een tijdje zijn meer mensen bezig met de afkomst van hun eten en willen ze precies weten van welke koe hun melk komt. De consumptie van biologische voeding is  in de afgelopen vijftien jaar alleen maar gegroeid, dus biologisch eten lijkt een echte trend te zijn. Om meer te weten te komen over de trend van deze ecologisch verantwoorde manier van eten, heb ik bedrijfsleider Frank Nuñez van de EkoPlaza in Den Bosch geïnterviewd. De Ekoplaza in Den Bosch is een grote winkel, maar geeft je niet het gevoel van een  grote supermarktketen. Er zijn maar twee kassa’s en de sfeer in de winkel is warm en gemoedelijk. Dit komt mede door de geur van versgebakken brood die je tegemoet komt als je naar binnen loopt. Bovendien is er ook een koffiehoek waar je op je gemak even wat koffie kan drinken terwijl je je boodschappen aan het doen bent.

 

Waarom is biologisch eten een trend?

Biologisch eten is iets wat al een jaar of drie aan de gang is. Mensen willen weer terug naar hoe het vroeger was, dus terug naar de tijd waarin hun eten niet werd bespoten. Supermarkten spelen hierop in door een groter aanbod biologisch eten in te kopen, zodat biologisch eten een normale gang van zaken wordt en mensen zich dus weer bewuster worden van wat ze eten.’

 

Wat is het verschil tussen de biologische producten in een supermarkt en de biologische producten van een biologische supermarkt?

Wat je veel ziet is dat supermarkten meeliften op het succes van biologisch eten, maar het verschil met ons is dat de reguliere supermarkten hun producten van zo ver mogelijk weg halen, zo lang het maar biologisch is. Wij proberen juist om onze producten van zo dichtbij mogelijk te halen. Onze houdbare melk is bijvoorbeeld duurder dan die van de reguliere supermarkt, dat komt omdat onze houdbare melk van dichtbij komt en dus duurzamer is. De houdbare melk uit de supermarkt komt uit Denemarken. Deze wordt dan via vrachtwagens vervoerd en is dus milieuonvriendelijker, maar een klant ziet dat een product ‘bio’ is en neemt het mee zonder verder na te denken.’

 

Zijn jullie klanten bewust bezig met eten?

Ja natuurlijk. Ze zijn kritisch en bewust, maar dat is ook terecht, want daar betalen ze ook voor. Het is de bedoeling dat een klant hier alles van a tot z biologisch kan halen. Bij een Albert Heijn kun je ook niet-biologische producten kopen, daarom komt de klant graag hierheen; ze weten dan zeker dat alles biologisch is. ‘

 

Wat is de gemiddelde leeftijd van jullie klanten?

Onze klanten zijn zeker niet alleen volwassen mensen. Er komen hier ook veel studenten, maar onze gemiddelde klant verdient wel boven modaal. We merken wel dat er een verschil zit met de grote steden, zoals Amsterdam en Utrecht. Daar leeft het biologisch eten wel meer dan hier in Den Bosch.’

 

Uit onderzoek van de Consumentenbond over voedselfraude (september, 2016) blijkt dat consumenten verwachten dat er het meest gefraudeerd wordt bij biologisch eten. Wordt er veel gefraudeerd met biologische keurmerken?

Ja, er komt heel veel uit China en ze zijn daar vrij corrupt als het gaat om keurmerken. De controle daar kwakkelt best wel en met geld kun je daar heel ver komen. Je kunt zo een stempel krijgen dat een product biologisch is. Wij haalden onze gember bijvoorbeeld eerst uit China, maar nu proberen we dat niet meer te doen. Onze groothandel wordt 2 tot 3 keer per week steekproefsgewijs gecontroleerd door SKAL.’ -een stichting die toezicht houdt op de aantoonbaarheid van betrouwbaarheid bij biologische producten en aangewezen is door het ministerie van Economische zaken, landbouw en innovatie-.

 

Heb je er dan ook moeite mee om je producten van verder weg te moeten halen?

Nou ja, wij proberen alles uit Nederland te halen, maar wij zijn ook maar mensen, dus ja, als jij een ananas wil dan moeten wij zorgen voor een biologische ananas, anders zaten we hier allemaal aan de bloemkool en de bloembollen. De klant wil nu in het najaar ook nog mandarijnen. Deze zijn best wel in trek dus die halen wij ook uit het buitenland, maar wel streng gecontroleerd natuurlijk.’

 

 

 

Boeren kiezen hier in Nederland niet vaak voor biologisch. Waarom niet?

‘Voor een keurmerk betaal je. Die boeren willen best omschakelen, maar dan moet de grond misschien wel drie jaar rusten, daarna moet de grond weer omgespit worden en dan mag je biologisch telen. Dus voordat een boer dan geld maakt ben je alweer 4 of 5 jaar verder’.

 

Hoe ziet de toekomst van biologisch eten eruit volgens u?

Ik denk dat het weer teruggaat naar de basis zoals net na de Tweede Wereldoorlog, dus mensen gaan weer meer groentes verbouwen in een moestuintje. Dat soort dingen worden weer normaal.’

 

‘Wij zijn zelf online bezig en dat is de nieuwste trend. Mensen bestellen dingen en die worden dan thuisbezorgd. De cijfers vergeleken met afgelopen jaar zijn verdubbeld en vooral voor de oudere mensen die niet meer goed ter been zijn is het makkelijk om op een product  te klikken en via de webshop te bestellen. Ja, het is gewoon ideaal. Dat is de trend en daar zit de toekomst in.’