Bijeenkomst Eindhoven Aiport

Eindhoven Aiport mag tot eind 2019 doorgroeien tot 43.000 vliegtuigbewegingen.  Niet iedereen is blij met dit aantal. Er zijn al meerdere organisaties ontstaan die zich inzetten tegen het groeiende vliegverkeer en een mogelijke uitbreiding van Eindhoven Airport.

Op de eerste verdieping van Schippersstop, een tankstation in Veldhoven met een business-point en lunchroom, vond de bijeenkomst over de uitbreiding van Eindhoven Airport op donderdag 22 Februari plaats.

Vanaf kwart over 7 in de avond arriveerden verschillende burgers, omwonend van Eindhoven Airport. Sommige hiervan al lid van organisaties als Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) of Geen Vluchten Na Elven (GVNE), twee organisaties die zich inzetten over het vliegverkeerd rond Eindhoven Airport.

De bijeenkomst werd georganiseerd door de PvdA met aan het woord fractievoorzitter Frank Depla.

Marcel de Breet, voorstander van de uitbreiding van Eindhoven Airport, was ook aanwezig en stond ons als eerst te woord. Marcel De Breet gaf kritiek op de stelling dat tegenstanders van de uitbreiding van Eindhoven Airport zich vaak niet gehoord worden. Hij zei hierover: “Ik vermoed dat de begrippen: niet gehoord worden en ik krijg mijn zin niet verwisseld worden.”

De tweede spreker was Klaas Kopinga, voorzitter van Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW). Kopinga sprak vooral over het aantal mensen die last hebben van de overlast. Dit zouden 35 Ke contour zijn.

Daarnaast sprak ook Wim Scheffers, oudlijsttrekker van GVNE, over het vliegverkeer rondom Eindhoven.

“Wij zijn niet tegen vliegen.”

,begon Scheffers. Daarop verder ging hij in op dat de prijzen van vliegtickets en dat deze soms nog goedkoper zijn dan een treinkaartje. Dit zou het voor mensen gunstiger maken om te vliegen en dit zou niet zo moeten zijn.

Verder deelde Scheffer zijn wensen voor Eindhoven Aiport. Hij wil vanaf 2020 geen geplande landingen na 23.00, in het weekend geen geplande landingen voor 08.00 en door de week voor 07.00 geen geplande landingen. Dit zou een hoop overlast verminderen.

Tenslotte was Scheffers van mening dat er dit jaar weer een valse start is gemaakt met de beslissingen over Eindhoven Airport, aangezien burgers niet betrokken wor
den.

Mij viel het erg op dat Wim Scheffers vooral tegen Marcel de Breet direct sprak. Marcel de Breet zat namelijk vooraan en is natuurlijk uitgesproken voor de uitbreiding.

Een andere gast die bij de bijenkomst sprak was Bernard Gerard, adviseur politiek-natuurwetenschappelijke zaken. Gerard had het over de luchtverontreiniging wat vliegen natuurlijk met zich meebrengt. Bij vliegen komt kerosine vrij. De onderzoeken over de schadelijkheid van deze stof zijn nog vrij jong.

Het laatste uur, tussen 21.00 en 22.00, vond er een interactieve poll plaats.   Via je mobiel kon je inloggen op de site menti.com en via de gebruikscode, die op het bord geprojecteerd stond, kwamen er op je mobiel stellingen (die in het thema van het vliegbeleid stonden) op beeld. De eerste stelling was bijvoorbeeld: Eindhoven Aiport is belangrijk voor de regionale economie, werkgelegenheid en Brainport. Je kon dan via je mobiele telefoon stemmen op de opties: geen mening, eens en oneens. De uitslag van de poll kwam dan op beeld te staan.

Hieronder een foto van de uitslag van de eerste stelling.

Na de uitslag van een stelling ging Frank Depla rond bij de mensen die graag hun keuze wilde onderbouwen.

Aan het einde van de avond, rond 22.00 uur, was er nog een na-borrel.

 

Door: Bibi Staals