Beleef de keramische droom bij Sundaymorning@Ekwc

De grote glazen deuren van het Sundaymorning@ekwc gebouw zijn geopend. De eerste mensen druppelen naar binnen. Het is iets voor 13:00 uur. Hartje februari is het en men heeft behoefte aan een kunstzinnige zondagmiddag. Het Sundaymorning@ekwc gebouw staat in volle glorie midden in de Almystraat in Oisterwijk. Een ondefinieerbaar geluid dat lijkt op een soort getik op een stuk staal, is het eerste wat je hoort als je de grote loodsachtige ruimte inloopt. Het wekt nieuwgierigheid bij de mensen. ´zou dat een installatie zijn?’, vraagt een mevrouw aan haar man terwijl ze een blik werpt op de ruimte waar het geluid vandaan lijkt te komen. De man reageert niet en doet zijn oortjes in die nodig zijn voor de rondleiding die straks om 13:00 uur van start zal gaan. De groep mensen plakken het blauwe consumptiestickertje op hun kleding en Ad van Lieshout die zal gaan vertellen, roept het 20-tal bij elkaar. De rondleiding kan gaan beginnen door het Sundaymorning@ekwc gebouw.

Sundaymorning@ekwc heeft een geschiedenis die ver terug gaat. In 1969 werden de deuren van het keramisch centrum voor het eerst geopend in Heusden. In 1991 verhuisde het ekwc naar Den-Bosch en vier jaar geleden in 2015 mag ook Oisterwijk zich trotse eigenaar noemen van het Sundaymorning@ekwc dat zich bevindt op het KVL-terrein. Sundaymorning@ekwc is het kloppende hart voor de keramische kunst. Met verschillende ateliers, alle materialen die nodig zijn voor het perfecte eindresultaat en een fijne sfeer om in alle rust te werken, is dit voor alle keramiek kunstenaars een droom. Sundaymorning@ekwc wil keramische kunst en design promoten door kunstenaars van alle leeftijden met talent en een goed plan te laten werken in een van de ateliers voor een periode van drie maanden.

Een rondleiding door het Sundaymorning@ekwc gebouw, (dat staat voor Europees keramisch werkcentrum),is elke dag te boeken als er minimaal 8 personen aanwezig zijn. Vandaag is het een speciale dag. Na de rondleiding, die gegeven wordt door Ad van Lieshout is er een test case ,wat in houdt dat zestien europese kunstenaars hun studio’s openen en zij een kijkje geven in hun proces. Hier werken zij gedurende drie maanden aan hun project. Dat is straks aan de beurt. Eerst is er wat meer uitleg nodig over het Sundaymorning @ekwc in Oisterwijk. Ad neemt de mensen mee door de wereld van keramiek. Hij laat verschillende afgeronde werken zien en hij zal gaan vertellen over de werkwijze van verschillende kunstenaars. Het tikkende geluid dat veel nieuwgierigheid heeft gewekt bij de mensen, krijgt een uitleg. Daniel Maalman is een Nederlandse kunstenaar die vaak werkt met geluidskunst. Zijn installatie in het ekwc maakt veel indruk. Hij heeft onderzocht wat voor een geluid verschillende soorten keramiek kunnen maken. ‘Elke vorm van keramiek maakt een ander soort geluid’ vertelt Ad. Het harde geluid komt uit de boxen en vult de hele ruimte. ´Het is leuk dat hij iets anders doet met het keramiek dan wat je gewend bent´.
Het gezelschap van keramiek liefhebbers volgt Ad de trap op. Van boven af zie je een atelier van een kunstenaar die aan het werk is. Het chaotische en rommelige atelier heeft zijn charme. Papieren, stukken klei en andere materialen, een laptop en nog onvoltooid werk vullen het atelier. ´Als je hier als kunstenaar aan het werk wil moet je een plan schrijven met wat je wil doen en wat je wilt maken. Er wordt dan een selectie gemaakt van de beste en zij mogen hier aan het werk gedurende drie maanden’ Het is niet voor niets dat veel kunstenaars zich aanmelden van over heel Europa. Deze plek biedt je alles wat je nodig hebt voor het beste eindresultaat. De creatievelingen die hier gedurende drie maanden zwoegen voor het beste resultaat, wonen intern in het gebouw. Zo kunnen zij ongestoord dagen en uiteraard ook nachten werken aan hun keramische droom. ‘Veel kunstenaars komen vaak weer terug omdat zij dit een hele fijne plek vinden om te werken.’ vertelt Ad. Heel begrijpelijk ook, je hebt alle ruimte die je nodig hebt, en je omringt je met mensen die dezelfde passie hebben als jij, keramiek. Goedkoop is het niet om als kunstenaar hier te resideren. 1960,20 euro incl 21% btw betaal je per week. Je krijgt dan je eigen studio en een kamer toegewezen. Ook technische instructies en service kosten worden gedekt voor dit bedrag. Als kunstenaar kun je uiteraard in aanmerking komen voor een sundaymorning beurs. Per week bedraagt de beurs 1594,30 (incl 21% btw).

De rondleiding nadert zijn eind na iets meer dan een uur. Iedereen zit vol met informatie en staat te popelen om de processen te zien die nog in ontwikkeling zijn. Inmiddels is het drukker geworden in het gebouw en de kunstenaars maken zich klaar om hun studio’s open te gooien en hun proces te laten zien waar zij nog middenin zitten. De menigte die zich heeft verdubbeld, struint van de bar waar met een consumptiebon een kopje koffie te halen valt of begeeft zich naar de eerste ateliers die al open zijn. Aan het einde van de grote loodsachtige ruimte bevindt zich het atelier van kunstenares Anne Rochette uit Frankrijk. Haar atelier staat vol met keramiek dat reeds voltooid is. Zelf is ze nu nog bezig met wat nieuw werk. ‘Je wilt niet weten hoeveel uren ik per dag maak’ Lacht ze. ‘Vaak krijg ik midden in de nacht een nieuw idee, en dan moet ik het uitwerken. Het is fijn dat ik het dan meteen kan uitwerken en dat ik dit atelier tot mijn beschikking heb.’ Anne is van plan haar werk mee te nemen naar Parijs waar zij normaal gesproken woont en werkt om het daar te verkopen.
Vier ateliers naast dat van Anne zit het atelier van Peter Vink. Een Nederlandse kunstenaar. Zijn atelier is een stuk minder gevuld dan dat van Anne Rochette. Zijn werk staat tegen de muur en is nog niet af. Het bestaat uit verschillende bollen die hij van een afstand gooit zodat het een kloppend geheel wordt. Een fascinerend proces, zo is te zien op de laptop die ook in de ruimte staat. Hierop is te zien hoe Peter te werk gaat. ‘In vier dagen heb ik dit gegooid en dat is best snel.’vertelt Peter. ‘Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet zo goed, het wordt best een zwaar object.’ fascinerend is het om Peter aan het werk te zien. Hij laat mensen kunst en ruimte op een hele andere manier beleven.

Iedere kunstenaar is op zijn eigen authentieke wijze bezig met zijn proces. De een zit hier al bijna twaalf weken en de ander is nog maar net begonnen. Het mooie aan het Sundaymorning@ekwc is dat iedereen, jong en oud een passie heeft en daar hard voor werkt.‘Je ontmoet mensen van over de hele wereld die elkaar kunnen inspireren en dat maakt het zo bijzonder’ vertelt Peter Vink. Er is geen mooiere plek om je idee uit te werken dan bij Sundaymorning@ekwc.