Apple Museum: Innovatie in retrospect

Innovatie was de drijfveer voor Steve Jobs, het creëren van een nieuwe werkelijkheid. Een idee dat uitgroeide tot de een van de meest invloedrijke ideeën ter wereld. Het ‘think different’ motto veroverde de wereld met haar minimalistische, maar krachtige producten. Een evolutie boordevol vernieuwing en innovatie. Het Apple Museum in Praag vertoont deze evolutie de eerste jaren tot de dag van vandaag door middel van meerdere verzamelingen Appleproducten.

Het museum bevindt zich in een middeleeuws gebouw in het historische centrum van Praag. Het geeft een raar contrast: de middeleeuwse uitstraling van het gebouw met de bekendste appel ter wereld op de gevel. De inrichting van het museum bestaat uit witte muren, langwerpige tafels met daarop producten beschermd door glas. In het museum leer je over het leven van Jobs, het ontstaan van de eerste Appleproducten en de moeilijkheden die daarbij kwamen kijken. Het museum hang vol met quotes van Jobs en mensen die hem persoonlijk goed kenden, zoals Bill Gates en Steve Wozniak. Ook hangen er portretten van andersdenkenden als Hitchcock, Darwin en Einstein. Het museum probeert de exhibitie simpel te houden tijdens het vertonen van de vele oude Appleproducten. Tijdens het horen van de stem van Steve Jobs loop je van zijn dresscode naar de allereerste Apple-microchip.

Steve Jobs’ relatie met Pixar kreeg ook aandacht in het museum. Jobs haalde Pixar uit de financiële problemen en dat zorgde ervoor dat het bedrijf weer betere filmproducties ging maken. Disney kocht Pixar over van Jobs en maakt daardoor films als Toy Story, Nemo, Cars en Monster Inc.

Na afloop kun je een gezonde snack kopen aan de bar. Niet zomaar gezond, het slimme water dat Steve Jobs dronk gaat gepaard met een groen appeltje. Want de slimmerik maakte deel uit van het ‘fruitarianism’, een levenswijze waarbij men zich alleen voedt met van planten afkomstige vruchten. Een gezonde en bewuste afsluiting van deze innovatie tour op zowel elektronisch als filosofisch gebied.

Al met al een interessante plek in de stad, zeker op het gebied van innovatie. Maar wat is precies de relatie tussen Apple en Praag? ‘’Die is er niet’’, legt museummedewerkster Sylvia Tomaskova uit.De exhibitie stamt af van een privécollectie, een Tsjechische stichting die geld ophaalt voor rugletselpatiënten. Het museum is dan ook niet verbonden met het bedrijf. De producten komen van een groep verzamelaars uit Canada, Tsjechië, Nederland en de Verenigde Staten. ‘’We vinden het belangrijk om de progressie van Apple te laten zien’’, vertelt Sylvia. ‘’Het bedrijf bestaat pas zo’n 40 jaar en heeft alles op het gebied van communicatie veranderd.’’ Maar ook het museum blijft zich vernieuwen; over twee maanden opent er een nieuwe vleugel. ‘’Die zal zich meer focussen op operationele system, gaming en programmeren. Het zal een meer interactieve ervaring worden. Hoe dat eruit gaat zien, kan ik helaas niet nog vertellen.’’

   

Sinds kort biedt het museum ook de mogelijkheid om de tentoonstelling online te beschouwen, een groot digitaal project dat het museumteam heeft opgezet. Met een heuse 3D-tour waan je je via het web door het museum. ‘’Niet iedereen heeft de mogelijkheid om naar Praag te komen. We willen dat zij ook de kans hebben om de collectie te beschouwen.’’

Wat we volgens Sylvia van Steve Jobs’ filosofie kunnen leren? ‘’Stay hungry. stay foolish, haha.’’

 

Door: Timo Akkermans, Marit Koopmanschap en Sjoerd Aarden