‘Social media? Nee bedankt!’

ries-interview

Bedrijven hebben veel baat bij social media. De mogelijkheden om te kunnen adverteren zijn eindeloos en bedrijven kunnen een goede relatie opbouwen met hun klanten. Toch zijn er organisaties die ervoor kiezen om de ‘social media hype’ aan zich voorbij te laten gaan. W&B Business Concepts (W&B) is zo’n bedrijf. W&B is gespecialiseerd in het bouwen van websites en ze kunnen er voor zorgen dat een bedrijf met een website hoger in de zoekresultaten van Google komt. Het lijkt dus een mooie kans om social media in te zetten, maar is dit wel zo? Ik sprak met Ries van den Berg, eigenaar van het bedrijf W&B. We spraken af op een terras ergens in Tilburg en nadat we ons drankje hadden besteld, besloot Ries zijn verhaal te doen.

 

“Wij hebben er voor gekozen om niet aan social media te doen omdat ik denk dat wij ons meer op het business to business (verkoop aan bedrijven) focussen. Dit houdt in dat wij er niet veel baat bij hebben om te gaan adverteren op een plek waar een normale consument dit ook kan zien. Natuurlijk hebben we de optie om Facebook en dergelijke te gaan gebruiken wel overwogen, maar het bleek dat dit echt niet handig voor ons bedrijf was. Of ik bang ben om Facebook te gebruiken? Nee dat niet, maar ik ben wel extra voorzichtig sinds Facebook het medium Whatsapp heeft overgenomen. Ik praat niet meer over belangrijke zaken via Whatsapp omdat ik het geen fijn gevoel vind dat Facebook alles kan lezen als ze dat willen. Ik ben dan ook erg op mijn privacy gesteld. Facebook gaat Whatsapp gebruiken om data mee te delen, en daar ben ik het dan ook niet mee eens. Niet alleen ik heb recht op mijn privacy, maar de rest van de wereld ook. Ik ben er wel voor dat Facebook je gegevens gebruikt voor advertenties, want hier geef je gewoon toestemming voor als je een Facebook account aanmaakt. De grens ligt bij mij dat Facebook je gegevens verkoopt aan andere media omdat je hier zelf niet voor hebt gekozen. Wettelijk gezien wordt hier je privacy niet geschonden omdat Whatsapp nu van Facebook is, maar er zit natuurlijk ook een morele kant aan en daar houdt het miljardenbedrijf geen rekening mee. Niet dat ik tegen Facebook ben hoor, helemaal niet juist. Facebook is namelijk een handig communicatiemiddel waar je, als je het op de juiste manier doet, goed gebruik van kan maken. Hier komen wij dan ook om de hoek kijken. Wij helpen niet alleen mensen om hun website te optimaliseren, maar ook om goed gebruik te kunnen maken van Facebook.

Toch knaagt het morele gedeelte wel een beetje aan ons, want Facebook kan wel handig zijn, maar wie weet wat het medium allemaal achter onze rug doet. Misschien is dat data sharing niet het enige, weten wij veel? Dit is dan ook een van de redenen dat wij ons meer gaan focussen op het adverteren op Google. Op Google wordt geen gebruik gemaakt van je persoonlijke gegevens. Hier wordt alleen geadverteerd op basis wat je zoekt, en dit lijkt ons moreel gezien veel beter dan hetgeen wat Facebook doet. Ook denken wij dat via het adverteren op Google er meer vraag van potentiele klanten is. Zo kunnen we via Google meer geld verdienen, maar ook onze huidige klanten beter helpen omdat wij websites proberen te optimaliseren, en hier heb je eerder Google voor nodig dan Facebook. Of wij zelf nog social media gaan gebruiken? Dat zou ik echt niet durven zeggen. Social media blijft namelijk altijd een handig communicatiemiddel, maar op dit moment is er gewoon geen behoefte aan. Misschien gaan we ons wel focussen op een ander middel dan Facebook, we weten het dus echt nog niet”, aldus Ries van den Berg.

Nadat Ries en ik ons drankje hadden opgedronken was het tijd om weer naar huis te gaan. Onderweg naar huis kon ik al een paar conclusies trekken uit dit interview. Ries vindt privacy van andere mensen wel echt belangrijk, maar uiteindelijk gaat het toch allemaal om het bedrijf. De privacy van mensen is dus geen prioriteit. Ook weet ik nu dat er bedrijven zijn die gewoonweg niks aan social media hebben, en dat er niet voor iedereen behoefte aan is.