Amsterdam leeft door de coffeeshops

Het is voor buitenlandse bezoekers die naar Nederland komen één van de grootste trekpleisters: de coffeeshops van Amsterdam. Het is een onderwerp dat in de tijd van meer dan 100 soorten genders en het Vliegend Spaghettimonster, nog steeds een taboe is. Voor de coffeeshop eigenaren zijn de zogenaamde drugstoeristen een geschenk uit de hemel.

 

Ramon Portier is eigenaar van coffeeshop Dampkring en schat dat zeker 70% van zijn clientèle buitenlands is. “Dit komt mede doordat een scene uit Oceans 12 is opgenomen in onze shop.  Mensen houden nu eenmaal van George Clooney” zegt Ramon lachend. De meeste drugstoeristen komen uit de Europese landen. Vooral Duitsers zijn vaak in de shops te vinden.

Het scala aan leeftijdsgroepen varieert enorm. Er komen jongeren van 18, maar ook ouderen van 90 geregeld langs voor een joint. “Dit zorgt voor een heel gezellige sfeer in de shop, want mensen gaan met elkaar in gesprek en wisselen levenservaringen uit. De sfeer in een coffeeshop is totaal anders als de sfeer in een bruin café. In de shops mag volgens de wet geen alcohol worden geschonken.

De uitsmijter van coffeeshop Greenhouse had er het volgende over te zeggen: “Ik doe dit werk nu vier jaar en heb zelden gewelddadige incidenten meegemaakt. Mensen komen zich een jointje roken en zijn lekker rustig, dat zie je in een café niet, daar worden jongeren agressief door de alcohol, zo ontstaan er vaak vechtpartijen.

 

 

Toch is de coffeeshop-business geen rozengeur en maneschijn. Bewoners van de stad klagen vooral over de overlast: grote groepen jongeren voor de shops en overal in de stad hangt een wietgeur.

“Het huidige beleid is wel nodig”, zegt Daniel Koers, medewerker van de Greenhouse: een van de bekendste coffeeshops in de 020. Dit beleid luidt dat je niet meer dan 5 gram bij je mag hebben op straat. Volgens veel mensen mogen we blij zijn dat Nederland er soepel in is. “In sommige landen wordt je gearresteerd als je naar softdrugs kijkt”, zegt Ramon. “Het is streng, de politie komt onaangekondigd naar binnen en dan moet alles kloppen”. De maximale hoeveelheid die je mag hebben geldt niet alleen voor mensen op straat, ook voor de coffeeshops zelf. “We mogen niet meer dan 500 gram hebben in de shop, daar zijn we zo doorheen”.

 

Nederland profiteert echter enorm van het succes van de coffeeshops. Van de opbrengst gaat 51% naar de staat. Dit zegt veel over de houding van Den Haag tegenover het drugstoerisme. Het levert ons land enorm veel op. Er wordt in Nederland jaarlijks rond de 1 miljard euro uitgegeven aan wiet en hasj in onze coffeeshops, berekende een onderzoeksbureau in opdracht van Trouw. Een gemiddelde van 1.7 miljoen euro per shop, per jaar.

“Er wordt bijna nooit over de opbrengsten gesproken, omdat wij er niet mogen praten” zegt Daniel. Hoe de coffeeshops aan de wiet en hasj komen is een grijs gebied. Volgens Ramon gaat er ‘genoeg’ geld rond in de business. De eigenaren willen er graag transparant over zijn, dit zou het beeld over de coffeeshops stukken verbeteren, “dit kan jammer genoeg nu nog niet” zegt Daniel. Andere landen worden steeds progressiever tegenover softdrugs.

Een Canadees, die even stond te schuilen voor de regen onder een afdakje op de Oudezijds Voorburgwal was in Amsterdam voor een zakenreis.  Hij merkte in Canada al op dat er steden zoals Amsterdam zich zijn aan het voortplanten. “Vancouver is losing it’s virginity and it’s beginning to look like Amsterdam!” vertelde hij enthousiast. Andere landen beginnen af te kijken bij het progressieve Amsterdam, althans zo lijkt het. “Countries are starting to legalize weed after they see the profits the governments are making off it”.

 

 

Ook was dit jaar de Cannabis Cup teruggekeerd in Amsterdam na een afwezigheid van 3 jaar. Cannabisenthousiasten komen uit alle hoeken van de wereld naar de stad om te zoeken naar en vervolgens te stemmen op de beste wietsoorten die stad te bieden heeft. “Het is een event dat erg serieus wordt genomen door de participanten en de shops zelf” zei een vrouw uit Londen. De Cannabis Cup duurt van 19 tot 22 november, en vrijwel alle shops doen er aan mee.

 

In totaal worden de Amsterdamse coffeeshops 1.5 miljoen keer per jaar bezocht. Dat is 23% van alle toeristen die onze hoofdstad bezoeken.