De toekomst van de radio

Radio is al jarenlang een veel gebruikte dienst en vandaag de dag nog steeds. Echter is er de laatste jaren een ontwikkeling gaande: mensen gaan langzamerhand minder radio luisteren. Peter Jansen is al meer dan 25 jaar actief in de radiowereld waarvan hij 15 jaar mede-eigenaar is geweest van een lokale radiozender. Tegenwoordig maakt hij radioreclames en jingles voor radiozenders door heel het land. Ik sprak met hem over de daling van de populariteit en over de toekomst van de radio.

Wat is de toekomst van radio?
Lastige vraag. Ik denk dat radiozenders zich moeten vernieuwen en mee moeten gaan met de tijd om op lange termijn te overleven, het is dan nog steeds de vraag of ze het overleven. Streamingdiensten zijn zo populair onder jongeren geworden dat het moeilijk is voor radio om deze populariteit terug te winnen. Ook ervaart de radio concurrentie van podcasts. Radio heeft op het moment gewoon niet zoveel voordelen voor jongeren als een streamingdienst. Als je radio luistert heb je om het half uur een reclameblok van een aantal minuten, dan heb je nog een presentator die er doorheen praat. Jongeren willen dat niet. Ze willen gewoon een afspeellijst opzetten met hun favoriete muziek, zonder onderbrekingen. Dat kan radio hen niet bieden. Radiozenders zullen zich langzamerhand aan moeten aanpassen om te overleven.

Waarom daalt de populariteit van radio volgens U?
Tegenwoordig hebben veel auto’s bluetooth of AUX aansluitingen. Hierdoor is radio niet de enige manier om muziek te luisteren in de auto maar kun je het ook via je telefoon luisteren. Dit zorgt ervoor dat, vooral jongeren, hun telefoon aansluiten en zelf muziek opzetten die zij leuk vinden. Dit geldt minder voor ouderen, zij willen vaak ook wat nieuws meekrijgen als ze thuis of in de auto naar de radio luisteren. Ouderen blijven daarom meer bij de ouderwetse radio en jongeren doen het op een modernere manier via hun telefoon. Maar het grootste probleem, als je het als probleem ziet, is de komst van streamingdiensten. Spotify is razend populair onder jongeren. Met Spotify is het alleen maar makkelijker geworden om muziek af te spelen. Je kunt met Spotify bijna elk liedje dat je wilt luisteren en je kunt er podcasts op afspelen. Dus de makkelijke telefoonaansluitingen in auto’s en de opkomst van streamingdiensten als Spotify zorgen ervoor dat de populariteit van de radio daalt.

Is het echt iets wat uitsluitend bij jongeren een trend is?
Ik denk dat dit vooral bij jongeren het geval is. Zij hebben vaak wat minder baat bij nieuws en ook niet bij reclameblokken tussen de muziek door. Ook zijn jongeren vaak handiger met de nieuwe technologie dan wat oudere mensen. Dat zorgt ervoor dat vooral jongeren eerder geneigd zijn om hun telefoon aan te sluiten en de radio uit te zetten. Ook Spotify en andere streamingdiensten zijn populair bij jongeren en wat minder bij ouderen, dit zorgt ervoor dat jongeren meer op deze diensten naar muziek luisteren en minder naar de radio luisteren.

Wat zouden radio’s kunnen doen om de dalende cijfers tegen te gaan?
Zich focussen op een oudere doelgroep. Heel deze ontwikkeling komt doordat jongeren zijn begonnen met andere manieren van muziek luisteren. Veel ouderen hebben geen interesse om te weten hoe dat werkt want het is allemaal te nieuw voor ze. Ook vinden de meeste volwassene het wel prima om gewoon radio te luisteren. Als radiozenders zich niet focussen op jongeren of jongvolwassene dan zijn ze voorlopig wel veilig denk ik.