Criminaliteit op de winkelvloer

“Na heel lang agressief gedrag kwam de klant uiteindelijk met een heel groot waterpistool binnen en toen voelde ik me bedreigd.”

Paul van der Velden is 58 jaar oud en is zelfstandig ondernemer. Hij heeft een eigen zaak waarin wel vaker criminele gebeurtenissen als diefstal en inbraak plaats vindt, maar dit was misschien wel het ergste wat hij ooit heeft meegemaakt.

Het meest voorkomende bij winkeldiefstal is dat mensen een boek bewust in de tas stoppen en daarmee naar buiten lopen. Maar in de loop der jaren leer je zo veel trucjes van de mensen kennen. Ze pakken ook bijvoorbeeld soms een boek uit de winkel en dan komen ze naar de kassa en zeggen ze dat ze het terug komen brengen. Je maakt de gekste dingen mee. En hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je daarop kunt anticiperen. Je kunt het beste brutaler zijn dan de dief zelf, want vaak zijn het hele brutale mensen die dat doen en als jij te lief bent dan overbluffen ze je en lopen ze met het boek weg.

Ook hebben wij al eens een inbraak meegemaakt. Je wordt dan het s’nachts wakker gebeld door het alarmbedrijf en dan vlieg je snel naar de winkel. En daar tref je altijd een hoop ravage aan. We hebben hele kleine gevallen meegemaakt in onze winkel in Uden, een raam werd ingegooid voor een seksboekje. Maar dan moet je dus in de nacht op, er moet een nieuw ruit in en dat is heel veel gedoe en een hoop rommel om zoiets kleins. Erger is een inbraak die we hier in Schijndel hebben gehad voor tabak. Dan stelen ze bijvoorbeeld voor duizend euro tabak en is er een schade van twee- of drieduizend euro. Maar buiten de schade is het natuurlijk niet fijn als je uit je bed wordt gebeld, je gaat naar je winkel en ziet een hoop rommel achter de balie liggen. Ze trekken de planken van de muur af, allemaal pakjes sigaretten liggen kapotgetrapt op de grond, ze gaan niet zachtzinnig te werk. En dan zit er al een veiligheidsslot op de deur, maar blijkbaar zetten ze daar gewoon een heel eenvoudig boortje op. Dit was ook te zien op de camerabeelden. Ze boren heel rustig dat slotje eruit, leggen allemaal tassen klaar, gooien de deur open, rennen naar de sigaretten, gooien de sigaretten in de tassen en binnen twee minuten zijn ze gewoon weer weg en laten ze jou met een hele hoop rotzooi achter.

Wat we merken is dat mensen soms wat agressiever worden, maar dat is niet zo zeer voor de winkel maar meer voor bijvoorbeeld de post of de bank die we ook in onze winkel hebben. Als dingen niet blijken te kunnen of dingen volgens de klant anders hadden gemoeten. Bijvoorbeeld als een klant een pakje heeft wat niet door de brievenbus past en de klant vindt dat het wel past. Dan moet ik uitleggen dat de klant meer moet betalen, maar hij of zij geeft als tegenargument dat het bij een andere postnl locatie wel kan zoals hij of zij het graag wil. Daar kunnen ze dan heel boos over worden. We hebben ook meegemaakt dat iemand een pakketje kwam halen dat aan ons geadresseerd was en toen zei hij dat hij het pakketje bij ons had laten aankomen. Maar je kunt natuurlijk niet zomaar een pakketje hier laten aankomen en zeggen dat het van jou is, want wie weet wat er in dat pakketje zit. Ik heb ervoor moeten tekenen en door het aan jou mee te geven krijg ik misschien wel een rekening van duizend euro, omdat in de ogen van de verzender het pakketje kwijt is. Dus ik wilde dat pakketje niet meegeven. Na al twee keer hier te zijn geweest om op een agressieve manier te proberen het pakketje mee te krijgen, kwam de klant een derde keer met een heel groot waterpistool binnen. Toen voelde ik me bedreigd. Je weet natuurlijk niet of er echt water in zit. Er kan ook een of ander zuur of een bijtend spul in zitten, wat als je het op je huid of in je ogen krijgt blijvende schade veroorzaakt. Dus toen hij daarmee binnen kwam dacht ik ‘ik ga hem dat pakketje maar geven, want ik wil het niet nog erger maken’. Maar hij spoot er alsnog mee. Bij mijn vrouw spoot hij het zelfs recht in het gezicht van een meter of drie afstand. Uiteindelijk bleek het gelukkig water te zijn, maar uit dat waterpistool komt wel een hele harde straal. Gelukkig had mijn vrouw haar bril op want je wil die straal natuurlijk niet recht in je ogen krijgen. Het frustrerende in dit geval was dat we gewoon opnames hadden van het agressieve gedrag van de klant met een telefoon en bewakingsbeelden, maar de politie hier niets mee wilde doen. Nou begrijp ik dat natuurlijk ook wel want uiteindelijk is er niet zo heel veel gebeurd behalve dat ik me bedreigd voelde. De politie heeft natuurlijk ergere zaken en moeten dan kiezen. Om van deze zaak heel lang administratief werk te doen, de klant oppakken en dan zegt de rechter zo meteen dat de klant vijf uur taakstraf krijgt. Maar eigenlijk is het een soort van overval maar dat kan zo een ingewikkeld verhaal worden dat wij het uiteindelijk maar hebben laten lopen. We hebben wel aangifte gedaan maar uiteindelijk wil je het ook niet groter maken als wat het is en denk je ‘als hij nou nooit meer terug komt is het prima’. Voor mij was dit het engste wat ik ooit heb meegemaakt in de winkel, ik heb daar toen een week of twee slecht van geslapen omdat het heel erg bedreigend was.

De slotconclusie is dus qua echte winkeldiefstallen leer je het meeste. Eigenlijk als je bedrogen wordt moet je daarvan leren en de volgende keer daarop anticiperen. Het is toch de oude spreuk “door schade en schande word je wijs”. En een inbraak snachts kun je gewoon niks aan doen. We barricaderen nu wel de voordeur van de binnenkant. Er staan wat borden en molens voor. Maar uiteindelijk als de dief echt naar binnen wil komt hij toch wel naar binnen. En dan is het weer bij elkaar vegen, opruimen, uithuilen en opnieuw beginnen.