Onderneemster Esther Treurniet: ‘We werken harder nu de winkel dicht is’

De tweede lockdown blijft maar voortduren. Op grote versoepelingen zitten de meeste ondernemers met smart te wachten. Zo ook de ondernemers in Middelburg. De normaal drukke stad is nu leeg en er mogen geen klanten in de winkel komen. Hoe zorgen ondernemers ervoor dat ze niet omvallen?

Door: Mariët Zuidweg, 18 februari 2021

In Middelburg is het stil op straat. De normaal bruisende winkelstraat ligt er nu verlaten bij. Een enkeling loopt op straat om naar een winkel te gaan. Bij de ene onderneming vormt zich langzaam een rij om iets af te halen, bij de ander blijft het leeg.

Aan de tweede corona lockdown lijkt geen einde te komen. Op 14 december 2020 besloot de overheid over te gaan tot een harde lockdown. Dit betekende ook dat alle niet essentiële winkels dicht moesten. Het is nu twee maanden later en de eerste kleine versoepelingen zijn doorgevoerd. Winkels mogen sinds 10 februari gebruik maken van het click en collect concept. Zo kunnen klanten weer naar hun winkel toe gaan, ook al is het alleen maar om iets op te halen.

Het koffiepand

Het koffiepand is één van de kleine koffiezaakjes die Middelburg rijk is. In het tentje is het een georganiseerde chaos. De plek waar je ooit nog gezellig een kopje koffie kon drinken met een stukje taart of kon lunchen met een belegd broodje; staat boordevol met lege dozen, parasols en andere spullen die nu niet gebruikt kunnen worden. Het is duidelijk dat dit tentje al lang niet meer open is geweest. Eigenaar Esther Treurniet is samen met haar zusje en zwager in de keuken aan het werk.

Het Koffiepand | Foto: Mariët Zuidweg

Het is rond 12.00 uur, lunchtijd. Er staat een rij voor de deur van de zaak en Esther Treurniet is in de keuken bezig om alle bestellingen op tijd klaar te krijgen. Ze is in de weer met het maken van een broodje zalm. “Stiekem is het nu best wel druk. Zeker met het piekmoment rond de lunchtijd is het erg hard werken.” Ze is even stil en legt zorgvuldig een paar blaadjes sla op het broodje. “De bestellingen moeten allemaal rond dezelfde tijd klaar zijn. Wat dat betreft moet je op zo’n moment harder werken dan wanneer de winkel wel open zou zijn. Maar dat is juist leuk. Zo blijf je lekker bezig.” Het broodje zalm is klaar en wordt ingepakt. Meteen wordt er een volgend broodje gepakt om weer verder te gaan met de bestelling.

Er komt een klant binnen om wat af te halen. Treurniet kijkt op van het broodje en begroet haar enthousiast; ze kent bijna iedereen. “Hier doen we het voor. We zijn open, vooral voor onze klantenbinding.”

De omzet is niet hetzelfde als dat de winkel helemaal open zou zijn, daarom bieden ze maar een paar dagen in de week afhaal aan, zodat ze quitte kunnen spelen. “Het is voor ons duur om alles te maken, zeker met al het verpakkingsmateriaal. Maar de mensen willen nu juist liever minder betalen, omdat ze alleen maar iets afhalen. Dus onder de streep levert het echt niet veel op, maar het is wel goed voor onze klanten. Zo kunnen we toch onze klanten houden.” Het laatste broodje van de bestelling is klaar. En zo wordt er begonnen aan een nieuwe bestelling.

Fashion Brands

Als je een straat verder loopt kom je langs de kledingwinkel Fashion Brands. Deze winkel, van eigenaren Sabine en Niels van Loon, mag ook weer klanten aan de deur ontvangen. Sabine van Loon zit op een bankje achter de etalage. Elke keer als er iets voor de deur beweegt, schiet van Loon omhoog om te kijken of er een klant is.

Kledingwinkel Fashion Brands | Foto: Mariët Zuidweg

In de winkel zijn een paar werknemers bezig om de nieuwe lente collectie op te hangen. Dit was een jaar geleden wel anders. “Tijdens de eerste lockdown hebben we zitten dubben of we open wilden blijven, maar we kwamen al vrij snel tot de conclusie dat het geen killervirus als ebola was.”

“In het hoogseizoen konden we open blijven en hebben we onze beste zomer ooit gedraaid. Heel Zeeland, en met name Middelburg, zat vol met toeristen. Hierdoor hebben we veel omzet gedraaid, waardoor we nu een buffer hebben en niet in de problemen zijn gekomen.”

Van Loon vertelt dat ze veel hebben moeten laten om de winkel draaiende te houden. “There is no such thing as luck.” Ze is even stil en neemt een slok van haar thee. “Wij stonden ons hier zondags in het zweet te werken, terwijl alle andere ondernemers lekker op het strand zaten. Je hebt het zelf in de hand. Wij weten zo in elk geval dat we er alles aan hebben gedaan om de winkel boven water te houden.”

De winkel heeft geen website. Want: “Als we dat doen, moet je het wel goed doen.” Dus zijn ze begonnen met posten op Instagram en Facebook. Op de foto’s staat de ene keer Sabine in een gloednieuwe outfit die gekocht kan worden, de andere keer maakt zij weer foto’s van haar man. “Ik doe maar wat. Ik ben echt een digibeet en heb geen idee hoe alles nou precies werkt. Ik kijk hoe andere ondernemingen foto’s maken, die probeer ik na te maken.” Toch werp dit zijn vruchten af. “We maken geen omzet, maar kunnen hierdoor wel onze vaste lasten dekken.”

De bloemenwinkel

Als je de straat van Fashion Brands uitloopt kom je op de markt terecht. Daar is de zaak van de bloemist. Die mag in tegenstelling tot de meeste winkels wel openblijven. Zij hebben een marktkraam in de buitenlucht, waardoor het wel verantwoord is om open te blijven. Zelf staan ze onder een overkapping. De bloemen staan onder parasols. Het is druk bij de bloemen. Veel mensen stoppen even om naar de bloemen te kijken.

De bloemenwinkel met Astrid van Heeswijk | Foto: Sander de Jonge

Mede-eigenaar Astrid van Heeswijk is bezig met het binden van een bos bloemen. Ze vindt het maar raar dat zij als één van de weinigen wel open zijn. “Alle andere winkels zijn dicht. Daarmee valt ook alle gezelligheid in de stad weg. Sommige winkels mogen nu weer wel iets verkopen, maar de meeste mensen kopen alles via internet.”

Het is voorjaarsvakantie en het is aanzienlijk drukker bij de bloemenwinkel. Van Heeswijk begroet een klant die langs komt lopen. “Wij draaien op sommige dagen nog een redelijke omzet. Juist omdat er veel mensen langskomen voor een praatje. Maar het is wel minder dan voor de corona. Anders lopen er veel meer mensen langs die aan het winkelen zijn. Deze mensen stoppen dan al snel voor een bloemetje, die klanten lopen we nu wel erg mis.”

Van Heeswijk pakt een volgende bos om in te binden. “Wij zijn nu een soort sociale functie geworden. Mensen komen naar ons toe voor een praatje. Wij hebben nu zo ongeveer de rol van de kroeg over genomen. Je hoort veel verhalen. Dat is wel weer leuk.”