‘Ik kan mij veel beter focussen op mijn werk door corona’

Sanna van Dommelen | Props

Voor veel ondernemers was de coronacrisis een onzekere periode. Voor Frans van den Broek (56) van Steenbroek Parket was dit niet het geval. Hij heeft een bedrijf in vloeren leggen wat het in de coronaperiode beter doet dan ooit tevoren.

Hoe bent u vloerenlegger geworden?

‘’Zo’n 30 jaar geleden ben ik bij de houthandel gaan werken omdat een paar vrienden van mij daar werkten. Zij hebben me toen benaderd of ik ook bij hen wilde komen werken omdat ze nog veel jonge jongens zochten. Daar heb ik het parket-vak geleerd. Ik vond het zo leuk dat ik er mee door ben gegaan. Eerst heb ik 15 jaar voor een baas gewerkt en nu heb ik al 15 jaar m’n eigen onderneming in vloeren leggen.’’

Corona heeft de alledaagse wereld compleet veranderd, hoe heeft u dit in uw persoonlijke leven gemerkt?

‘’Ik heb het vooral gemerkt doordat ik minder contact heb met iedereen. Ik heb veel minder persoonlijk contact met mijn familie, vrienden en kennissen. Ik ga ook veel minder uit dan voorheen, minder uit eten en minder uitstapjes. Ik heb al die dingen niet meer gedaan omdat ik de zaak toch wil doorzetten. Ik wil het niet riskeren dat ik besmet raak en daardoor de zaak tijdelijk moet sluiten.’’

De coronacrisis wordt vaak met vrijwel alleen maar negativiteit belicht, maar wat is iets positiefs geweest voor u wat is gebeurd door de pandemie?

‘’Er is veel meer rust tijdens het werk omdat er minder mensen in huis zijn als ik een vloer aan het leggen ben. Je hebt corona regels waar we ons aan moeten houden. In het begin van de pandemie mochten er nog een of twee personen in huis zijn maar nu is dat maar een en gaan klanten dus ook weg wanneer ik bezig ben.
Vòòr corona had ik nog wel eens wanneer ik bij een klant aan het werk was dat er ook nog een keukenboer was die de keuken ging opmeten of een trappenman die er was om de trap te maken. Dan zat je met 3 á 4 man in een huis en dat heb ik nu niet meer en dat vind ik heel fijn omdat er minder chaos is en ik mij veel meer kan focussen op mijn werk.’’

Hoe ging het bij uw onderneming voor de coronacrisis? Hoe zag een normale werkdag er voorheen uit en hoe ziet een normale werkdag er nu voor u uit?

‘’In de opbouw van de werkdag tussen voorheen en nu is er eigenlijk niet veel veranderd. We plannen nog steeds hetzelfde en de werktijden zijn ook vrijwel hetzelfde gebleven. Het enige wat veranderd is als je kijkt naar hoe een werkdag eruitziet. Je werkt veel relaxter omdat je nog maar de enige in de woning van de klant bent. Er zijn geen klanten die in de weglopen en het werk belemmeren, of dat ze heel erg op je vingers zitten te kijken waardoor je je al gauw opgejaagd voelt. Ik heb ook tijdens mijn werk geen last van corona, en dat is zeker wel iets fijns omdat ik mij dus geen zorgen hoef te maken of het mijn werk zal belemmeren, het heeft mijn werk alleen maar geholpen.’’

Wat zijn gekke dingen die u heeft meegemaakt door de coronacrisis tijdens het werk?

‘’Een ding wat mij te binnen schiet, het is niet iets geks maar juist wel leuk, is dat ik tijdens de eerste coronagolf een klant had. Die meneer ging zijn appartement vernieuwen samen met zijn vrouw. Ze waren allebei al over de tachtig. Dat betekent dat de familie het huis gedeeltelijk moet leeghalen zodat de oude vloer eruit kon en dan zouden wij de nieuwe erin leggen. Alleen deze meneer durfde het niet omdat er dan te veel mensen in huis moesten komen. Hij heeft het toen uitgesteld. In de tweede golf durfde hij het ook niet aan en heeft hij het afgezegd. Hij ging het toch liever zelf doen omdat hij het anders een te groot risico vond voor zijn gezondheid. Een paar weken later kreeg ik ineens een cadeaubon van 15 euro van deze mensen omdat ze het zo fijn vonden dat ik met hen meedacht en er geen probleem van maakte dat het afgezegd werd omdat we werk zat hadden. Dat vond ik wel heel aardig en ik had eigenlijk nog nooit zoiets meegemaakt.’’

Wat is volgens u het grootste verschil tussen voorheen en nu?

‘’Ik heb jarenlang gewerkt met 5 tot 6 weken plantijd voor klanten. Dan zat ik dus 5 á 6 weken vol gepland. Nu heb ik al 12 tot 15 weken vol zitten. Dit is best wel een groot verschil. Er is dus meer werk gekomen en ik zit hierdoor langer vol. Voor mij is dit natuurlijk voordelig, maar voor de consument wat minder omdat deze nu langer moeten wachten voordat hun vloer gelegd kan worden. Ook zijn door de corona de vloeren en materialen duurder geworden. Ik merk hier zelf niet zo veel van omdat de inkoopprijs stijgt en daardoor de verkoopprijs dus ook. Het is vooral voor de klanten nadelig.’’

Maar de duurdere prijs weerhoudt mensen er dus niet van om vloeren te kopen, aangezien u nog steeds zoveel werk heeft?

‘’Nee dat klopt. Ze gaan toch gewoon door omdat mensen nu veel meer thuis zijn en dan denken: ik moet toch eens een nieuwe vloer, of ze gaan schilderen of een nieuwe keuken aanschaffen en dan doen ze de vloer ook maar meteen. Mensen zijn, omdat ze vaker thuis zijn, meer bewust van de omgeving waarin ze leven en zullen dus sneller iets vervangen dan toen ze vijf dagen in de week op hun werk waren en niet veel merkten van bijvoorbeeld een losse plint of een versleten vloer. Hierdoor merk je echt wel dat het in de corona tijd veel drukker is geworden en er veel meer werk voor mij is.’’