Podcastmaker en journaliste Sanne: “Ik vind het spannend om het randje op te zoeken”

Taboes doorbreken met een vette amuserende knipoog is het doel van Sanne Savelsbergh (23). Dit doet ze in haar podcast ‘Dom Doen’ in samenwerking met twee vriendinnen. “We bespreken taboes, ook al vinden we die zelf soms ook ontzettend spannend. De onderwerpen moeten prikkelen en net het randje opzoeken.” Ze bespreken alles op een manier zoals vriendinnen dat onderling doen. Zonder filter. Alleen dan wél met een microfoon onder hun neus. 

Rafaëlle van Nispen, 05-01-2021, 15:45

Azijnzeiken 

Afleveringen worden afgetrapt met de rubriek Azijnzeiken in de Frustfabriek, waarin een ‘frust’ (frustratie) die de podcastmakers of de luisteraars in het dagelijks leven ervaren, wordt besproken. “Het zijn onderwerpen waar we ons onder de douche goed druk over kunnen maken”, vertelt Sanne. Van vriendschappen die ten onder gaan door nieuwe liefdes tot het gecommercialiseerde mindfullness. “Eerst waren dit vooral persoonlijke frustraties, tegenwoordig kunnen we meer aftasten bij ons groeiende publiek.”

Elke aflevering wordt een taboe uit de Nederlandse cultuur belicht. Zo bespreken de makers het taboe rondom vrouwen die porno kijken, body positivity en maatschappelijke kwesties als #blacklivesmatter met ‘schaamrood, kilokechs en kleurenblind’ als aflevering titels.

“Ik vind het interessant om telkens net het randje op te zoeken, om onderwerpen goed op te stoken en om de afleveringen een provocerende titel te geven”, zegt Sanne. In de aflevering ‘Kleurenblind’ gaan de drie vriendinnen het lastige gesprek aan over institutioneel racisme, maar wel op de Dom Doen manier, door ook mediahypes zoals het delen van een zwart vlak op Instagram om je solidariteit voor de BLM-protesten te delen onder de loep te nemen. Enkel een zwart vlak delen zonder daarnaast verder stappen te ondernemen blijkt uit de aflevering namelijk niet voldoende in de strijd tegen institutioneel racisme.

De podcastmakers wisselen zware afleveringen af met luchtigere onderwerpen. Kunst en cultuur wordt ook vaak besproken in Dom Doen. “Zo hebben we de aflevering ‘Cultuurbarbaar’ met Pepijn Schoneveld (ex van ‘Lekker met de meiden’ zangeres Merol), waarin we de onderwaardering voor de cultuursector aan het licht brengen.” Dit naar aanleiding van een uitspraak van Sander Schimmelpenninck in zijn Zelfspodcast. In ‘Kunst Snuivers’ gaat het over de vraag of de huidige tijd invloed heeft op de kunst en of er nieuwe kunststromingen ontstaan door sociale media. De ‘frusten’ van deze aflevering zijn oppervlakkige museumselfies en de opkomst van niet-traditionele musea die inspelen op Instagram influencers.

Spiegeltje aan de wand

“Ik was eerst best naïef in het bereik dat we hebben met onze podcast. Ik ben zelf een enorme flapuit”, lacht Sanne. “Nu word ik steeds bewuster dat ik sommige dingen genuanceerder moet brengen. Bij een groeiend publiek groeit ook het aantal aan kritische reacties. Het confronterende is dat ze altijd goed onderbouwd zijn en de afzenders heel vaak een goed punt maken. Het is vaak een spiegel die je wordt voorgehouden.”

Naast de kritische reacties krijgen de podcastmakers ontzettend veel positieve reacties. Na de aflevering ‘Schaamrood’ met Kim Holland over het taboe rondom vrouwen die porno kijken, kregen ze een berichtje van een moeder die naar aanleiding van de aflevering haar dochters seksuele voorlichting gaf. “We willen een vooruitstrevend aanknopingspunt zijn om taboes bespreekbaar te maken. Natuurlijk is het oké als je zelf niet alles met de buitenwereld wilt delen, maar waarom zou iets ooit een taboe moeten zijn waar we niet over durven te praten?”

Roze draak

De podcast is midden in de eerste coronalockdown opgezet. “We wilden graag iets doen voor studenten die de vergeten groep waren in de coronacrisis. Zij kregen eigenlijk van alles de schuld. Ze zouden zich niet aan de regels kunnen houden, onder hen waren de brandhaarden en ze zouden te verwend zijn om een maand binnen te blijven. Terwijl dit de generatie is die met de grootste klappen van de coronacrisis achterblijft en zij zich juist heel flexibel moeten tonen”

“De naam ‘Dom Doen’ is afgeleid van de Domtoren in Utrecht en het vooroordeel dat drie jonge dames niet veel inhoudelijks zouden brengen in een podcast. Juist wél dus. We steken de draak met het stereotype, door een podcast te maken die controversieel en prikkelend is.”

“We zijn vastberaden om ons bereik met Dom Doen te laten groeien. Onze vaste luisteraars zijn écht fan en wij als makers staan helemaal achter het concept.” De drie meiden hebben de eerste sponsordeal binnen gehaald. “Onze droom om voor een podcastaflevering betaald te worden, zal dit jaar in vervulling gaan. Er zit ontzettend veel tijd, conceptontwikkeling en organisatie in. We hoeven er niet per se onze fulltime baan van te maken, maar het is wel heel fijn als het een verdienmodel wordt.”

Journalistieke achtergrond 

“Ik denk dat mijn journalistieke achtergrond stiekem de kracht achter onze podcast is. Al lijkt het soms alsof we ‘maar gewoon beginnen te lullen’, zit er altijd een pakkende opbouw achter en het bedenken van onderwerpen die altijd het juiste haakje hebben naar de doelgroep, de actualiteit en ons concept, dat heb ik geleerd op mijn studie Journalistiek.”

Dom Doen verwelkomt steeds vaker bekende gasten in de afleveringen. “Zo hadden we laatst columniste Ashgan El-Hamus te gast in de aflevering ‘buikpijn’ over abortus. In de interviews komt mijn journalistieke achtergrond dan goed tot zijn recht. Ik weet precies hoe ik iemand op zijn gemak stel en tegelijkertijd op een integere manier zorg dat de gast het achterste van zijn tong laat zien.”

Dom doen is onder andere te beluisteren via Spotify