Mirte Engelhard: ‘We hoeven nooit meer nieuwe kleding te maken, maar als modeontwerpster is het mijn taal van spreken’

De Arnhemse modeontwerpster Mirte Engelhard vertelt over haar nieuwe project “Hard met Hart”. Ook vertelt ze over haar visie op mode en haar kledingmerk- en winkel EngelHard.

‘Voor mijn nieuwe project ga ik samenwerken met verschillende hiphop- en urban-artiesten uit Arnhem en Nijmegen. Het zijn allemaal mensen met bijzondere verhalen. Het project heet
“Hard met Hart”, hard strijden met een goed hart.
Wij moeten ons verenigen en laten zien wat wij kunnen, hier, in Arnhem.
Er is best een groot vooroordeel over de hiphop- en urban-scene en ik wil juist daarmee gaan spelen. De artiesten krijgen kleding aan die geïnspireerd is op hun verhaal, maar met een knipoog naar de hiphopwereld. Het is een combinatie van verhalen vertellen en ik gebruik mode als instrument. Uiteindelijk wordt er een videoclip gemaakt met alle artiesten erin. In de clip wordt hun persoonlijk verhaal gezongen, gedanst en geshowd in mijn ontworpen kleding.’

Het is een combinatie van verhalen vertellen en dan gebruik ik mode als instrument.

‘Voor dit project werk ik samen met de tweedehandswinkel 2Switch Arnhem. Ik mag kleding en materialen gebruiken voor dit project. Ik vind het duurzaam omgaan met materialen erg belangrijk en vind dat ik als ontwerper daar bewuste keuzes in moet maken. Ik hoop dat de artiesten dankbaar zijn en het zien als een hoofdstuk uit hun leven dat ik heb verwoord in kleding. Ik wil weer waarde aan kleding geven. Misschien dat ze het niet heel vaak dragen, maar wel bewaren als kunstitem. In principe maak ik iets wat eigenlijk niet nodig is. Er is genoeg kleding op deze wereld. We hoeven nooit meer iets nieuws te maken. Maar ik ben modeontwerpster en het is mijn taal van spreken.’

‘Er wordt ook een documentaire gemaakt over mijn werkproces. Dit omdat mensen nog steeds hele goedkope kleding kopen en dat “ok” vinden voor zichzelf. Ik vind het belangrijk dat mensen weten wat het kost om een kledingstuk te maken. Mode is geen wegwerpproduct. Mensen vragen mij soms: “Waarom moet iets van jouw collectie minimaal tachtig euro kosten?” Dan denk ik: “Je bent knettergek, je moet je afvragen waarom sommige kleding zo goedkoop is.” Iedereen weet het, tegenwoordig is de meeste kleding slecht voor mens, dier en milieu. Toch blijven we het kopen, terwijl er genoeg is en de meeste van ons hebben ook spullen in overvloed. Ik hoop mensen wakker te schudden dat kleding anders gekocht, gebruikt en gemaakt moet worden.’

‘Mijn hart gaat sneller kloppen van sociale projecten. Ik doe ook veel sociale projecten omdat ik mode en uiterlijk eigenlijk een té belangrijk ding in de wereld vind, terwijl het naar mijn mening niet belangrijk is. Er zijn belangrijkere dingen in deze wereld. In de toekomst ik dit project inzetten als workshop voor in het onderwijs. Dus praten met de kids, welk verhaal vertel je met de kleding die je draagt. Want we dragen allemaal iets, maar wat vertellen we eigenlijk met wat we dragen? Ook op social media zie je heel veel over zelfliefde, maar ik vind dat best lastig. Het draait hier vaak om het uiterlijk, maar laten we ons vooral druk maken om ons gedrag en een beetje liefde geven in de offline wereld. Ik wil jongeren graag laten zien dat zelfliefde niet out-in-the-open hoeft te zijn. Zelfliefde kan ook iets kleins zijn dat je voor jezelf wilt houden, iets waar je trots op bent.’

Want we dragen allemaal iets, maar wat vertellen we eigenlijk met wat we dragen?

‘Met mijn merk EngelHard gaat het goed. Ik ben gelukkig met wat ik mag doen en tevreden met wat ik heb. Mijn label splits zich steeds duidelijker in tweeën. Engel is comfortabele en tijdloze kleding waar je lang mee doet. De items worden in kleine oplage in Arnhem geproduceerd. Niet té ingewikkeld, maar wel met een bijzondere touch. Hard is de extravagante, over-de-top collectie. Inspiratie is overal te vinden, op straat, in het nieuws en in mijn leven. Het zijn dingen die me opvallen, die ik mee maak en mensen die ik ontmoet. Eigenlijk volg ik gewoon mijn gevoel en wat er speelt in de wereld. Uiteindelijk vertaal ik die sfeer of dat verhaal naar vorm en kleur en uiteindelijk in een collectie.
Door middel van een soort origami-achtige vouwen in mijn werk probeer ik silhouetten of een sfeer te creëren. Maar ook vind ik het fijn als mensen kleding per ongeluk ‘verkeerd’ aan hebben. Bijvoorbeeld als ergens een vouw of een plooi zit, dan zie ik daar een nieuw ontwerp in.’

‘Eerst focuste ik mij erg op mijn doelgroep: de ondernemende vrouw. Maar ik was kleding aan het maken die niet echt bij mij paste. En toen dacht ik: ”Mijn kleding draagt mijn naam, dus ik moet er zelf ook echt achter staan.” Ik ben EngelHard! Toen heb ik mijn doelgroep losgelaten en ontwerp ik nu mijn eigen lievelingsitems die ik verkoop onder de naam Engel. De wereld wil blijkbaar een stukje van mij, want anders was ik al kopje onder gegaan. Dus dan moet ik ook dicht bij mezelf blijven. En sinds ik dichter bij mezelf blijf, loopt de winkel goed. Ik draag nu iedere dag mijn eigen kleding, en zou ook niet anders meer willen. Het zit heerlijk en is nog tof ook.’

De wereld wil blijkbaar een stukje van mij, want anders was ik al kopje onder gegaan.

‘Mijn winkel wordt verbouwd, de nieuwe inrichting is geïnspireerd op EngelHard. De ene kant wordt roze met blauwe wolkjes, daar kom je het pashokje uit als engel. En de andere kant wordt de Hard kant, dat staat voor stoer, puur, extravagant en over-de-top. De engelkant is dag en de hardkant is nacht. Twee uitersten die in harmonie samen gaan, net als yin & yang.’