De smaak van Toscane in één fles

Morelli, Antica grapperia Toscane, een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in regionale toscaanse wijnen, likeuren en limocello. Al vele jaren draaien ze mee in de wereld van Italiaanse dranken. Maar niet alleen in Italië is hun bedrijf een succes. Hun dranken worden geëxporteerd over de hele wereld. Marco Morelli, mede-eigenaar, vertelt het verhaal over de onderneming: Wat begon als een hobby groeide uit tot een wereldbedrijf.

Door Rosalie Kantelberg

Marco Morelli
bron: liquorimorelli.it

Ciaooo, ciaooo, zo begint Marco enthousiast zijn verhaal vanuit zijn kantoor in Toscane. Een Italiaanse man spreekt in gebrekkig Engels over zijn grote passie: Wijnen en likeuren. Naast hem zit zijn assistente Alexandra die hem aanvult als hij zoekt naar woorden. Het is een drukte van belang op het kantoor, overal hoor je mensen in het Italiaans naar elkaar roepen. En af en toe worden ze gestoord als iemand hen een dringende vraag stelt.

Een groot contrast met waar het allemaal begon. In 1911 genoot Leonello Morelli van het maken van zijn eigen likeuren. Onder de Toscaanse zon experimenteerde hij uren met verschillende kruiden zoals Rozemarijn en Kamille. Hij mixte alcohol met suiker en hieruit ontstonden zijn eerste likeuren. Na enkele jaren besloot hij zijn dranken te gaan verkopen en ontstond zijn bedrijf. Het bedrijf groeide in de jaren daarna gestaag. Na Leonello nam zijn zoon Dante het stokje over. Daarop volgende zijn neef Piero. Nu staat alweer de vierde generatie Morelli’s aan het hoofd, onder leiding van Luca, Paolo en natuurlijk Marco. Maar wat niet veranderde is het gebruik van typische Toscaanse ingrediënten.

Leonello Morelli en zijn familie
Bron: liquorimorelli.it

Morelli is een familiebedrijf. Dit is niet uitzonderlijk in Italië. Er zijn veel historische bedrijven die als familiebedrijf geleid worden. Zeker in de wereld van Italiaans eten en drinken. Marco ziet veel voordelen in deze manier van werken. “Het is interessant om een bedrijf te leiden en het met je familie te laten groeien. Zelfs als er soms problemen of meningsverschillen zijn, lossen we dit als familie op. Als familie hebben we allemaal het zelfde doel.”

Het bedrijf van Marco verkoopt hun producten aan restaurants, hotels, cafés en andere afnemers. In Italië sturen ze verkopers zelf door het land om hun dranken te verkopen. De focus ligt niet alleen op het verkopen maar ook het vertellen van het verhaal. “De geschiedenis van ons product vinden wij net zo belangrijk. Dit doen we door de producten grotendeels met de hand te produceren en gebruik te maken van 100 procent Italiaanse grondstoffen” zegt Marco.

“Italië is wereldwijd bekend om haar eten en wijn. Dit voor ons heel gunstig” legt Marco uit wanneer hij gevraagd wordt naar de voordelen van het hebben van een bedrijf in Italië. Toch zijn er niet alleen maar voordelen. De belastingen zijn namelijk ontzettend hoog. “We betalen aan het einde van het jaar ongeveer 55 procent belasting, op basis van het totale bedrag dat we verdiend hebben. Bovendien betalen we ook btw en accijns over onze producten.” Al die belastingen zijn voor Marco een groot probleem. “Hierdoor kunnen we minder investeren in machines en mensen. Met meer capaciteit kunnen we de drukke periodes rondom Kerst en Pasen ook aan.”

Morelli heeft een wereldwijde afzetmarkt voor zijn likeuren en wijnen. Ze exporteren hun producten in verschillende Europese landen zoals Duitsland, Zwitserland, Nederland, Frankrijk en Spanje. Ook in Amerika worden Morelli’s wijnen gewaardeerd. En sinds een jaar zijn ze ook actief in China. “De export is heel erg belangrijk voor ons. We willen graag onze Italiaanse cultuur verspreiden en delen”, voegt Marco hier aan toe.

Ondanks dat Morelli veel exporteert, wordt het merendeel van de producten in Italië verkocht. Nu wordt zo’n 60 procent van de producten in Italië verkocht en zo’n 40 procent gaat naar het buitenland. “Dit moet in de toekomst meer worden” zegt Marco steevast. “Hiervoor moeten we blijven vernieuwen. We hebben bijvoorbeeld een nieuw logo gemaakt en een nieuwe verpakking voor onze flessen.“Toch blijft Marco de traditionele werkwijze belangrijk vinden. We bottelen en verpakken flessen nog steeds met de hand,met daarbij een beetje hulp van machines.”

Wat is nu het succes van Morelli? “In elk product van Morelli zit een stukje van onze geschiedenis, een stukje van onze familie en een stukje van onze Italiaanse cultuur.” Dat maakt Morelli, Morelli. “Dit hebben we als familie bereikt en dat maakt me trots.” Op de vraag of het bedrijf nog verder gaat groeien zegt hij als een echte ondernemer: “Dat weet ik zeker”.