Een kijkje in de wereld van kersttruien

Een kijkje in de wereld van kersttruien

Tegenwoordig kijkt niemand je nog gek aan als je met een kersttrui aan het kerstdiner zit. Laatste jaren is de foute kersttrui helemaal trendy. Fedor Wolf runt met een goede vriend, Robert, de Christmas-shop. Het is een online webshop voor kersttruien.

Geschreven door Amber Brouwers. 12-12-2019.

 

Voorbereidingen

“We zijn zo’n 5 weekjes geleden begonnen met het verkopen van kersttruien, maar we zijn al veel eerder begonnen met het voorbereiden. Het proces begint al halverwege het jaar, al uitzien naar de ontwerpen. Je moet altijd inspelen op bepaalde periodes natuurlijk. We hebben nu ook een trui met ´mien merk´ (filmpje op het internet wat een grote hit was), die gaan als bosjes de deur uit. Het werkt gewoon als je op mensen inspeelt. Bepaalde teksten zijn aantrekkelijk en dat gaat gewoon heel goed.”

 

Het ontstaan

“We zagen de truien als eerst bij de leverancier en toen dachten we ´uh oké´, want het was niet echt ons ding. Maar toen gingen we op internet kijken waar we zagen dat toch veel mensen het opsloegen als favoriet. Dus we gingen onze webshop vullen met het idee we zien wel, alleen toen kwamen er al een paar bestellingen. Vanaf dat moment gingen we adverteren op Facebook en dat tikte wel aan. Het jaar erna ga je dan meer toevoegen aan je webshop en uiteindelijk staat het helemaal vol hier. Er roepen er heel veel dat ze de grootste van Nederland zijn, maar ik weet 100% zeker dat we de meeste varianten van iedereen hebben. Ik denk dat onze kersttruien zo populair zijn omdat we het heel gericht hebben, we maken veel truien van steden en ook voetbal gerelateerde, wat gewoon werkt.”

 

Verkoop

“De truien worden vooral verkocht in de tijd voor Kerst en enkelen door het jaar heen. Wat ook wel logisch is, want het is bedoeld voor de kerst. De kersttruien worden door jong en oud gekocht. Sommige wel meer door jongeren omdat dat dan een hype is. Ze worden door heel Nederland heen verkocht, soms zelfs door mensen in het buitenland. We hebben wel altijd gedacht dat er een moment zou zijn dat de verkoop zou stoppen, maar dit jaar zijn de kersttruien nog meer dan vorig jaar. Daarom denk ik ook dat het volgend jaar weer meer gaat zijn dat dit jaar. We doen er ook meer voor om beter gevonden te worden. Nu kijk je er ook een beetje van op als iemand zegt ´foute kersttrui´, nu is het gewoon een kersttrui. Het hoort er nu gewoon bij, het is normaal geworden. Mensen durven het nu aan te trekken. Wat nodig is voor een succesvolle kersttrui? Ze moeten goed lelijk zijn, maar ook simpelere veilige truien. Er moet er voor iedereen een zijn. Als verkoper moet je niet altijd naar je eigen smaak kijken. Soms denk je dat hij heel cool is, maar koopt niemand hem. Daar is geen peil op te trekken.”

 

De ontwerpen

“De sweaters ontwerpen we zelf, maar de gebreide truien niet. Dat is misschien een stapje voor volgend jaar. Als we een bestelling krijgen bedrukken we de sweater. Die bedrukking ontwerpen we via de computer. Je moet wel creatief zijn, wat niet altijd lukt hoor. Als je gaat zitten achter de computer met de gedachte ´nou ik ga even een mooi ontwerp maken´, dan kun je dat wel vergeten. En soms opeens denk je dat is hem en dan maak je dat. Gelukkig lukt dat dan vaak wel. Van de gebreide truien bestellen we dozen, dan moet je ze maar zien te verkopen. Door de sweaters zitten we nooit met een gigantische voorraad wat overblijft. Je hebt het gewoon zelf in de hand. Met de gebreide truien blijf je wel zitten als je ze niet verkoopt. De stoffen die we gebruiken is voor de gebreide trui acryl en voor de sweater katoen en polyester. We weten niet hoe we de truien milieuvriendelijk kunnen maken. Klanten klagen er ook niet om. Anders wordt het ook te duur, wat voor ons niet werkt want dan verkopen we niets meer. Zonder plastic voor de bedrukking gaat het ook niet.”

 

Klanten

“Truien met opdruk gaan vooral online goed. De gebreide truien is echt iets voor de kerstmarkten. Want als de sfeer daar goed is, mensen het er leuk vinden en er allemaal gezelligheid op de kerstmarkt is, dan hoort zo´n kersttrui er gewoon bij. Dat maakt het gewoon compleet.”

 

Geluk hebben

“De kersttruien verkoop is niet voor iedereen weggelegd. We kennen iemand die een marketingopleiding heeft gedaan en ook probeerde om kersttruien online te verkopen. Bij haar werd het geen succes, dus hadden we alles overgenomen. Binnen één dag was alles weg. Waar het aan ligt weet ik niet precies, je moet gewoon je connecties hebben. De truien verkopen zich ook vanzelf.”

 

Ons bedrijf

“We doen de webshop gewoon met zijn tweeën en hebben geen personeel want ze doen het nooit precies zoals je het zelf wilt. Om concurrentie maken we ons geen zorgen. De hoeveelheid bestellingen op een dag zijn niet bij te houden. Maar als ik een schatting moet maken dan ongeveer 200. Soms zijn we bezig met een trui en dan zijn er ondertussen alweer bestellingen bij. Het stopt gewoon niet. We zijn zes weken lang tot 00:00 bezig en op sommige dagen nog later. Laatst stonden we bijvoorbeeld op een kerstmarkt, maar toen we thuiskwamen stond heel de website vol met bestellingen. Dan moeten we gewoon heel de nacht door. De online verkoop gaat door tot en met 19 december. Vanaf dan staan we vier dagen op de kerstmarkt in Amsterdam. Als dit is afgelopen gaan we weer door met normale bedrukking van kleding. Tot dat de Kerst er weer aan komt.”