Bedrijfsfeesten saai en afgezaagd? Volgens Robbin Breuer kan het anders

Door Joppe te Lindert

De Achterhoekse vlag wappert boven het bedrijventerrein in Varsseveld. Robbin Breuer, eigenaar van RB Producties, organiseert jaarlijks zo’n tachtig bedrijfsfeesten, maar wat is het belang van bedrijfsfeesten? “Het vlammetje moet weer gaan branden waarom je ook alweer je werk doet.”

De wapperende Achterhoekse vlag. Foto: Joppe te Lindert

Je schrijft op je website dat je de bedrijfsfeesten wilt ‘ontsaaien’. Wat is er mis met de huidige aanpak?

Er is niet per definitie iets mis met de bedrijfsfeesten, iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier. Ik probeer juist, omdat ieder bedrijf elk jaar ‘iets moet doen’, wat origineels te organiseren. Wij zoomen juist in op de details van zo’n activiteit, met een decor en zangers. Ik geloof dat als mensen een bedrijfsfeest houden, dat ze het goed willen doen”.

Hoe komt een bedrijfsfeest tot stand?

Bedrijven hier in de buurt willen bijvoorbeeld niet een avond lang bier drinken. Dan bellen ze me op en vragen of ik iets kan bedenken. Vervolgens vraag ik wat de boodschap van het feest moet worden. Elk bedrijfsfeest bevordert de groepssfeer, maar niet elk feest is teambuilding. Ik wil altijd het doel weten”.

Welke doelen hoor je?

“Wat je soms nog wel eens ziet, is dat afdelingen fuseren, maar op zichzelf blijven werken. Dat wil de directie dan doorbreken met een teambuildingsdag. In zo’n geval bied ik niet de top2000 quiz aan waar iedereen zit te kijken, maar juist fysieke activiteiten waarbij ik heel bewust de groep door elkaar hussel. Ik pas me aan elk feest aan”.

Hoe koppelen werkgevers terug wat het effect is van het bedrijfsfeest?

“Eigenlijk gebeurt dat weinig. Vaak is er na afloop wel even contact om alles te bespreken, vaak hoor ik dat het heel leuk is geweest. Over het daadwerkelijke effect hoor ik niet vaak wat”.

Toen je dat wel hoorde, wat zeiden ze dan?

“Ik heb wel eens een groep gehad die echt niet goed samen kon werken. De teamcoach die ik toen meestuurde stelde na afloop een adviesplan op dat de groep op de werkvloer kon gebruiken om zo niet weer in het oude patroon te vallen. Het heeft de sfeer binnen de groep positief bevorderd.”

Kun je daarin onderscheidend zijn?

“Ja, het is dan niet alleen om een spelletje te spelen. Ik dacht toen: oh wat gaaf, het krijgt een hele diepere laag.”

Robbin Breuer aan zijn bureau in Varsseveld, Achterhoek. Foto: Joppe te Lindert

Vieren we genoeg bedrijfsfeesten?

“Wat ik opvallend vind is dat bijna ieder bedrijf wel een personeelsvereniging heeft, maar dat die het heel lastig heeft om mensen te enthousiasmeren. Van de tweehonderd man komen er soms maar veertig. Mensen hebben daar geen zin in, die zijn al de hele week onder elkaar”.

Dus de animo bij personeelsverenigingen wordt minder.

“Dat merk ik wel ja. Daarom wil ik graag met hen om tafel om de mogelijkheden te bespreken, ook al is het lastig mensen te overtuigen weer actief te worden”.

Hoe maak je personeelsverenigingen weer aantrekkelijk?

“Door een programma aan te bieden waar mensen wel op af komen. Mensen kunnen geen zin hebben, maar hoe komt dat dan. Bij boerengolf haken er heel veel af omdat het al te vaak is gedaan”.

Wat zijn de ontwikkelingen bij de bedrijfsfeesten door de jaren heen?

“Het is steeds meer maatwerk geworden. Vroeger zette je er een band neer en had je een buffet, dat was de ‘teamdag’. De trend is dat teambuilding veel meer terugkomt in het uitje, ook is er veel meer beleving. Wat je nu steeds vaker ziet is dat ze op het werk een heel festivalterrein nabouwen met foodtrucks en dat de hele bedrijfshal omgetoverd wordt tot een bepaald thema. Het wordt steeds verfijnder.”

Wat kan echt niet meer met op een bedrijfsfeest?

“Boerengolf, klootschieten, speur- en fietstochten. Dat zou ik nooit bedenken. Het moet wel iets origineels zijn”.

Hoe zie jij het bedrijfsfeest over tien jaar?

“Ik hoop dat het steeds uitgebreider wordt en dat ieder bedrijf inziet waarom het zo belangrijk is. Dat het niet alleen een avond lol maken is, maar dat het echt verbindend kan zijn. Je kan dat heel stijf doen met een band, maar je kan ook inspirerende activiteiten doen waardoor je denkt: ‘nou, dat wist ik nog niet van mijn collega’. Het vlammetje moet weer gaan branden waarom je ook alweer je werk doet. Dat gun ik ieder bedrijf. En misschien ga ik iets doen met vr-brillen. Al die technologische ontwikkelingen, wie weet waar we over tien jaar zijn”.