‘We zien onszelf als een beweging waardoor we de wereld kunnen verbeteren’

afbeelding: Daniël (rechts) en een vriend genezen een onbekende door handoplegging en gebed

Fulltime evangelist, media-maker en aanbiddingsleider (het leiden van kerkbezoekers in de aanbidding, door
middel van zang
) zijn de eerste woorden die je onder de naam Daniël van Deutekom leest op zijn website. Hij is 25 jaar, geneest mensen door handoplegging en leeft al een aantal jaar van giften. Ook is hij de afgelopen tijd een paar keer in het nieuws geweest. Dit komt door zijn keuze om op 19-jarige leeftijd zijn studie en baan op te geven voor God.

 

Bij het maken van een afspraak laat hij weten dat hij wat terughoudender is in het weggeven van zijn mobiele telefoonnummer: ‘Ik ben ondertussen toch wel al ietsje bekender aan het worden haha.’ Uiteindelijk wordt het een videocall via Instagram,    waar op zijn account berichten staan over krantenartikelen waar hij in staat, tv-programma’s waar hij te gast is geweest en oproepen over bijeenkomsten waar hij spreekt en die hij organiseert. Aan het begin van het gesprek vraagt hij nog waarom ik hem uitgekozen heb. De reden is het recente nieuwsbericht wat ik over hem gelezen heb, over zijn kritiek tegen het advies over niet zingen in de kerk van de overheid. ‘Ja ik kom wel vaker zeg maar in het nieuws dus je weet het maar nooit.’

 

Hij is lid van een pinkstergemeenschap in Arnhem. ‘Ik ben niet zelf in een pinksterkerk opgegroeid, maar ben door mijn eigen onderzoek een beetje erachter gekomen dat ik best wel geloof zoals die andere mensen geloven en daarom heb ik me aangesloten bij die club mensen. Deze christenen geloven dat God een stuk tastbaarder kan worden dan de meeste traditionele christenen. Wij geloven dat je echt direct contact kan hebben met God, kan praten, door middel van gebed. Ook geloven wij dat hij vandaag de dag nog steeds wonderen verricht.’

De pinkstergemeenschap telt zo’n 400 miljoen aanhangers, waarvan  er 150.000 in Nederland wonen. De mensen geloven vooral dat je God echt kunt ervaren in het hier en nu.  Daar wijden deze mensen dan ook hun leven aan. Ook muziek speelt een heel belangrijke rol.

 

Tussendoor komt er een melding binnen, dat hij een screenshot maakt van onze videocall. ‘Ik heb trouwens even een screenshotje gemaakt, ik weet niet of je dat erg vindt? Ik kan hem op mijn Instagram posten als je dat leuk vindt. Ik deel soms wat ik doe overdag zeg maar.’

 

Daniël vertelt dat hij al drie keer in zijn leven een ontmoeting met God heeft gehad. Op zijn elfde voor de eerste keer. Dat via zijn hart, God tot hem sprak hoeveel hij van hem houdt en dat hij een plan met zijn leven heeft. ‘Het is moeilijk om uit te leggen aan mensen die het nog niet hebben meegemaakt, maar je moet het gewoon ervaren.’

 

Ook geeft God op een bovennatuurlijke wijze een taal om in te bidden, tongentaal. Het zijn niet-bestaande woorden waarvan christenen ook niet weten wat ze betekenen. God geeft je de woorden op de momenten dat je zelf niet weet waar je voor moet bidden. ‘Heel veel christenen hebben deze gave nog niet mogen ontvangen dus zij begrijpen er niks van. Ik begrijp er ook nog niet veel van, maar ik weet wel dat het echt is.’

 

Toen hij veertien jaar oud was, hoorde hij van een vriend, dat wanneer je voor zieken bidt, je ze kunt genezen. Ze wilden het meteen uitproberen en hebben die dag meerdere mensen kunnen genezen, zelfs iemand met een gebroken pols. ‘Je zou inderdaad zeggen dat zoiets medisch rust nodig heeft, maar toch heb ik dat soort dingen zien genezen. Men ging dan ook terug naar de artsen en dat zelfs zij zeiden dat er een wonder gebeurd was.’

 

Vanaf zijn negentiende leeft Daniël van giften omdat hij met school en werk is gestopt om zich alleen nog maar met zijn godsdienst bezig te houden. Zijn huur, ziektekosten, basisbehoeften et cetera worden allemaal betaald door giften. Ook kreeg hij onlangs een auto ter waarde van 5000 euro van een andere christen, een blijk van naastenliefde. Een tijd lang heeft hij gebeden om dat geldbedrag te ontvangen en toen hij een auto nodig had, kreeg hij hem. ‘Ik verwacht wel dat dit nog zo door kan gaan, maar ik sta altijd wel open voor een nieuwe richting als God dat duidelijk maakt.’

 

Toen het advies van de overheid kwam om niet meer te zingen in de kerk om de coronabesmettingen tegen te gaan, kon Daniël zich niet inhouden. Hij plaatste een emotionele video op facebook over de invloed van de overheid op de kerk.

 

In een interview in De Stentor vertelt hij dat zingen heel belangrijk is voor de kerk. Met zingen zou er iets ontstaan wat met alleen praten niet te bereiken is. Hij wil ook dat christenen het niet zomaar accepteren dat de overheid deze dringende adviezen opstelt aan de kerk. ‘Als we onze mond langer houden, voor je het weet zijn al onze rechten verdwenen. De bijbel geeft gewoon aan dat je god moet blijven aanbidden. We hebben respect voor de overheid, totdat de overheid zich gaat bemoeien met de kerken.

 

Daarnaast zien wij gezondheid niet alleen als; je hebt corona of je hebt geen corona. Geestelijke gezondheid is absoluut ook een onderdeel van gezondheid. We staan dichtbij de mensen die mentaal hard getroffen worden door corona. De kerk moet niet gezien worden als een of andere hobbyclub. We zien onszelf als een beweging waardoor we de wereld kunnen verbeteren.’

 

Volgens Daniël hebben we momenteel niet alleen te maken met een virus, maar ook met een angstvirus. Mensen schatten de kans om te sterven veel hoger in dan dat die kans in werkelijkheid is. ‘Dat heeft een heel nadelig effect op gezondheid, welzijn en geluk. Ik geloof dat God de mensen wil bevrijden van die angst. God is echt het antwoord in deze tijd.’