‘Geloven is niet zeker weten, maar hopen en vertrouwen’

Interview Klazina Uil

‘Homo’s gaan naar de hel,’ is wat verkondigt wordt op reformatorische scholen volgens oud-leerling Sander van der Kraan. Daarom ligt de gereformeerde kerk en het bijbehorende onderwijs onder vuur. Meer ophef ontstond toen minister Slob aangaf dat scholen homoseksualiteit mogen afkeuren volgens de grondwet.

Klazina Uil (67), lid van de Oud Gereformeerde Gemeente (stroming binnen de protestantse kerk) in Zierikzee, geeft haar visie op het geloof en beladen onderwerpen van de laatste tijd.

Kars van de Noort 3-1-2021

Foto: Kars van de Noort |  Klazina Uil voor het orgel van de Oud Gereformeerde Gemeente in Zierikzee

‘Zoals alle mensen die geloven, geloof ik in God: een wezen dat boven je staat en van je bestaan afweet. Met mijn problemen en zorgen kan ik bij God terecht. De Oud Gereformeerde Gemeente houdt vast aan de Bijbel. Het is een leidraad en geeft ons richting en houvast. Je wordt geconfronteerd met richtlijnen voor het dagelijks leven en je eindbestemming.

In feite houden alle protestantse stromingen zich aan de Bijbel, maar wij gebruiken de Statenvertaling. Deze wijkt het minst af van de allereerste officiële Bijbel. Er zijn inmiddels veel vertalingen. Ik heb ooit een vernieuwde versie gezien, maar daarin werd God met ‘je’ en ‘jou’ aangesproken. God staat boven mij, dus dat vind ik oneerbiedig. Daarom houd ik vast aan de Statenvertaling.’

Andere stromingen en geloven

‘Ik sta heel open tegen andere stromingen. Wij trekken op met allerlei mensen, kerkelijk of niet-kerkelijk. Wij zijn geen besloten groepje dat alleen aan zichzelf denkt, maar staan breed in de wereld.

We nemen niet alles letterlijk uit de Bijbel. In het Oude Testament staan verhalen over ‘oog om oog, tand om tand.’ Dat wil zeggen: ‘’Wanneer iemand jouw oog uitsteekt, dan doe jij dat terug.’’ Dat is niet wenselijk.

Ik vind het jammer dat er een stroming is binnen de islam, waarbij de aanhangers geloven dat het doden van atheïsten hun een betere plek zal geven in het hiernamaals. Gelukkig gelooft niet iedereen dat. Deze stroming heeft zich niet aangepast aan de tijd waarin we leven.’

Geloof en het gewone leven

‘We ontlenen bijna alles aan de Bijbel. Het is onze grote richtlijn. Vrouwen dragen bijvoorbeeld een hoed naar de kerk en het is een eer voor hen om lang haar te hebben. Als dames gaan wij niet in een lange broek naar de kerk, maar in een rok of jurk. Er zijn inderdaad vrouwelijke broeken, maar wij vinden dat toch een mannenkledingstuk. Ik draag alleen een broek als ik in de tuin bezig ben, want dan wordt mijn kleding vies. Dit zijn echter geen wetten, maar richtlijnen.

Zondag houden we rust om God te eren. We luisteren naar de preek en we zingen samen. Verder op die dag lees je een boek of doe je iets anders om uit te rusten. Noodzakelijk werk wordt wel gedaan. Een verpleegkundige heeft gewoon dienst, maar ik zou zelf niet naar het zwembad gaan op zondag.

Ik kijk ‘s avonds geen televisie. Daar zou ik niet aan moeten denken. Dat is een zielige invulling van je avond. Je moet vermaakt worden door dat beeldscherm. Dat is een slechte ontwikkeling. Ik heb een mooi boek te lezen, ik brei iets voor mijn kleindochter of ik ga even de tuin in. Voor het slapengaan drinken ik en mijn man nog een glaasje wijn en nemen we even de dag door. Een beetje belangstelling voor je partner.’

Beeldvorming

‘Er wordt een etiket geplakt op de Oud Gereformeerde Gemeenten. Ze zeggen: ‘’Jullie zijn ongelooflijk streng. Er mag niks van jullie.’’ Ze noemen ons ‘de zwarte kousenkerk’ om ons te beledigen. Sommige dingen worden  op een vreselijke manier uitvergroot. Het feit dat ik niet dagelijks in een lange broek loop, dan is het: ‘’Dat mag zeker niet van de kerk.’’ Daar heeft de kerk niks over te zeggen. Ik doe dat, omdat ik vind dat het bij mijn geloof past. Het etiket en de berichtgeving zorgen ervoor dat veel oudgereformeerden niet openstaan voor interviews of mensen van buitenaf.’

Homoseksualiteit

‘Je bent zoals je bent. Mensen met homofiele gevoelens zijn niet minder dan anderen. Wij staan met evenveel liefde om hen heen. Het uitleven ervan vinden wij echter afkeurenswaardig, omdat het volgens de Bijbel niet juist is. Seksualiteit is bedoeld voor man en vrouw, niet voor mensen van het zelfde geslacht.

Het is een misvatting dat homo’s niet welkom zijn in de kerk. Het is belangrijk dat je het gesprek aangaat. Wanneer je uit de kast komt, ben je voor mij dezelfde persoon als daarvoor. Ik wil bij jou zijn en je steunen. Ik heb ook vrienden die homoseksueel zijn en binnen de gemeenschap gaan we liefdevol met hen om.

Er was laatst een jongen die zich niet welkom voelde op een reformatorische school. Hij vond het geen veilige haven, maar als je het aan de docenten op de school vraagt zeggen zij: ‘’Wij willen gewoon liefdevol om homo’s heen staan.’’

Corona

‘Het coronavirus is een waarschuwing van God. Wij leven allemaal alsof de wereld niet kapot kan. We zijn niet meer de goede zorgzame mensen zoals we horen te zijn. Als we niet veranderen gaan er ergere dingen gebeuren. Ik ben zelf ook schuldig. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn doen en laten, maar ook voor de omgeving om ons heen.

We moeten dit zien als een tweede kans. Het is opmerkelijk dat het virus zich zo snel verspreidt. Ik geloof dat God daar de hand in heeft. God zegt: ”Zo kunnen jullie niet blijven leven, maar ik ben liefhebbend. Wanneer jullie gaan leven zoals ik dat bedoeld heb, zal ik er voor jullie zijn.” Daarom moeten we meer gaan leven volgens de ‘tien geboden.’

Abortus

‘Ik ben fel tegen abortus. Een embryo is een levend wezen. Dat is het al vanaf de eerste celdeling; anders zou er geen kindje uit ontstaan. Je maakt een leventje dood, puur omdat je het zelf niet wilt. Biedt het kind dan aan ter adoptie.

Sommige mensen kunnen zelf geen kinderen krijgen. Je ziet het verdriet van die mensen en dan ontneemt iemand die onbedoeld zwanger wordt het leven van een kind. Sta het kindje dan af aan ouders die het liefdevol zullen omarmen.

Ik ondersteun dat er actie wordt gevoerd tegen abortus. Daarentegen vind ik het onethisch om voor een abortuskliniek te protesteren. Dat doe je niet. Ik vind het wel belangrijk dat er campagne wordt gevoerd.’

Betekenis geloof

‘Geloven is niet zeker weten, maar hopen en vertrouwen. Ook al zijn er verdrietige, nare dingen, door God sta ik er niet alleen voor. Het geloof zit zo diep in mijn leven geworteld, dat ik niet zonder kan. Er zijn mensen die zeggen dat ze nergens in geloven, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij. Op bepaalde cruciale momenten merk je toch dat mensen houvast zoeken aan iets. Ik denk dat het geloof is ingeschapen in het hele mensdom.

Een mens leeft goed wanneer hij eerlijk en oprecht is, en volgens de ‘tien geboden’ leeft. Alle mensen om je heen, of ze nou christenen, joden of islamieten zijn, dien je met respect te behandelen. Dat is heel belangrijk. Het is liefde wat gepredikt moet worden en wat je moet uitleven.

Ik vrees de dood niet. Na mijn dood ontmoet ik Jezus en hij zal beoordelen of ik goed heb geleefd en vergeven wordt voor mijn zonden of niet. Ik hoop dat ik dan naar de hemel ga.’