“We doen twee seizoenen in één”

Lekker een avondje theater. Je denkt: rustig in een stoel genieten van een voorstelling. Maar de drukte en hectiek die daaraan voorafgaat en die daarna komt, daar heb je waarschijnlijk nooit over nagedacht. Meggy Althuizen geeft ons een kijkje achter de schermen bij theater Het Speelhuis in Helmond, dat genomineerd is voor Theater van het Jaar (categorie: kleine theaters) 2018. Ze vertelt hoe de organisatie in elkaar zit en wat voor druk daarbij komt kijken.

Bron: Het Speelhuis Helmond – Meggy Althuizen

Twee seizoenen in één

“We zitten nu in seizoen eind 2018, begin 2019. Dat betekent iedere dag een voorstelling, iedere week moeten er artikeltjes naar de krant en moeten er advertenties uit. Iedere avond werken we voor vanavond, morgen en overmorgen. Tegelijkertijd zijn we allemaal bezig met de begroting van het volgende seizoen en de programmering van het volgende seizoen. Ik ben nu afspraken aan het maken met samenwerkingspartners voor volgend jaar. We doen dus eigenlijk altijd twee seizoenen in één.”

Analyseren, evalueren, redigeren

“Daar komt dan eigenlijk nog een laag overheen, over de organisatie. Dit jaar en volgend jaar worden tegelijkertijd geregeld. Als je niets doet kopieer je eigenlijk elk jaar naar het volgende jaar. Maar je moet ook nog telkens terug kijken en analyseren. Doen we het zo goed? Of kan het beter? Moeten we die advertenties niet vervangen door online advertenties? Je evalueert dus ook telkens. Zo ontwikkel je of creëer je weer nieuwe ideeën.

We moeten creatief en innovatief blijven. Ik denk dat theater op zich wel zal gaan veranderen. Er komen steeds meer festivals en ook steeds meer theater op festivals. We zullen ook vaker buiten het pand moeten gaan, de straat op, theater op locatie. Wij zijn klaar voor die toekomst.”

Alles in één maand

“In januari wordt vastgesteld wat we willen hebben en kunnen betalen, dit is de drukste maand. Daarna komt er een periode dat we met drie man die 180 voorstellingen in één maand in een brochure verwerken. Dus stel je voor: dat zijn 140 pagina’s aan tekst, beeld en titels. Dat moet verzamelt en bewerkt worden. We maken het korter of langer. Daarna moet het mooi vormgegeven worden. En vervolgens redigeren we het in één maand. Dat kan eigenlijk niet, maar dat doen we iedere keer wel. Ook wordt alles binnen een maand op de website gezet. We verkopen dan zestig procent van de kaarten die überhaupt in een heel jaar verkocht worden. Dit alles in één maand!”

6 voorstellingen per week, 180 per jaar

“We werken in een vrij klein team waarmee we veel werk verzetten. Er zijn ongeveer 10 vaste werknemers, onder wie nog een paar parttimers. De vaste medewerkers vormen eigenlijk de basis, dus de kern van de organisatie. Die runnen het hele theater en regelen 180 voorstellingen per jaar; 6 voorstellingen per week in een zaal van 420 mensen.”

Een puzzel maken

“De programmeur is bezig met het programma van het theater. Zij werkt het jaar rond om overal te gaan kijken, zich in te lezen en keuzes te maken. Er wordt dan een soort schets gemaakt en een begroting. Soms past het en soms toch weer niet. De programmeur moet een hele hoop op de weegschaal leggen. Ze is daar van september tot januari/februari dagelijks mee bezig. Ze moet het land in om voorstelling te gaan bekijken, in gesprek te gaan, een puzzel te maken, het moet betaalbaar zijn en passen in de begroting. Daar gaat heel veel tijd in zitten.

Genre en naam werken mee

De programmeur selecteert altijd uit verschillende genres: jeugdvoorstellingen, klassieke muziek, dans en cabaret. Ze heeft een wensenlijstje en bekijkt het aanbod. Binnen de genres zal ze kiezen voor grote namen zoals Karin Bloemen, maar ook voor een minder bekend iemand die ze een kans wil geven. Gisteravond was er bijvoorbeeld een tribute to Simon & Garfunkel, een bekend muziekduo uit de jaren 60. Vanavond speelt lokale cabaretière Christel de Laat. Beiden trekken een volle zaal. Afgelopen donderdag was er een dansvoorstelling, mooi, maar er zijn maar zo’n 30 tot 40 kaarten verkocht. Genre en naam werken wel mee aan hoe druk het zal zijn bij een voorstelling.”

Alles in orde

“De drukte voel je helemaal niet als je hier zo zit. Ja, je hebt geen idee. Maar op het moment dat de mensen hier binnenkomen, dat je denkt: o jeetje, wat is het weer druk vanavond, dan doen we eigenlijk niet heel veel. Dan is alles voorbereid. De mensen zijn dan binnen. Ze krijgen een drankje aan de bar, voor de serveerders is het misschien wel druk. Op het podium is alles geregeld. De techniek is helemaal klaar voor de voorstelling. Degene die dan druk is, is de artiest die die avond een voorstelling geeft. ‘s Avonds hebben wij eigenlijk alles in orde. De drukte begint voor ons na de voorstelling weer. De techniek bouwt dan af en de vrachtwagen wordt geladen. De volgende dag begint alles weer opnieuw.”