TAC Eindhoven helpt jonge kunstenaars met een stap te zetten in de grote kunstwereld

Door: Evy van der Pas

Samen met Kunstpodium T in Tilburg en Witte Rook in Breda organiseert TAC (Tempory Art Centre) in Eindhoven het nieuwe project ‘Inversie’. Hier helpen ze net afgestudeerde talenten in de beeldende kunst om ze op eigen benen te leren staan. Astrid Cats, directrice van TAC, vertelt over haar organisatie en het aankomend project.

 

Wat is TAC?

“TAC is een broedplaats voor vernieuwing. We hebben 80 ateliers waar mensen hun werk kunnen maken. De meeste mensen kennen elkaar goed; bij ons ben je altijd onderdeel van het totaal. Als jij bijvoorbeeld in je eentje op school in een klaslokaal zit dan ga je puur daarheen om iets te maken en dan weer naar huis. Hier is het de bedoeling dat je alles met elkaar uitwisselt en dat je samen dingen maakt.”

Hoe is TAC ontstaan?

“TAC was vroeger een oud Philips gebouw. Nadat Philips uit het gebouw weg is gegaan stond het een tijdje leeg. Omdat het een oud en monumentaal pand voor Eindhoven is wilde gemeente Eindhoven het graag invulling geven, tegelijkertijd was er een groep kunstenaars op zoek naar een ruimte om te werken. De kunstenaars mochten van de gemeente het gebouw hebben en moesten ze de ruimtes verhuren zodat de ruimte goed werd besteed. Zo is TAC achttien jaar geleden een professionele organisatie geworden voor het beschikbaar stellen in atelier ruimte aan professionele kunstenaars en ontwerpers.”

Wat voor mensen huren zo’n atelier?

“Mensen die bij ons een atelier huren zijn vooral mensen die in beelden disciplines werken, denk bijvoorbeeld aan beeldende kunstenaars, ontwerpers of fotograven. Het zijn allemaal professionele en afgestudeerde makers. Buiten beeldende disciplines zijn er ook makers in de muziek en geluid. Wij verhuren de ruimtes niet aan studenten omdat zij een eigen ruimte op school hebben om te werken. In Eindhoven hebben we een tekort aan atelier ruimte, er is helaas meer vraag dan dat er ruimte is. “

Hoe kom je hier terecht als kunstenaar?

“Als iemand een atelier wil huren vragen wij of ze een portfolio willen sturen of motivatie. Als het een jonge kunstenaar is wordt diegene uitgenodigd voor een gesprek. Het is niet zo dat je een super goede kunstenaar moet zijn, als je net afgestudeerd bent dan ben je nog een starter. Die mensen willen we graag een kans geven.”

Hoe lang kan je in een atelier blijven?

“Je kan zo lang als je wil in een atelier blijven, echter is het wel belangrijk dat je gebruik maakt van de ruimte. Een jong talent ben je maar een paar jaar, maar je bent je nog steeds aan het ontwikkelen ieder jaar. voor ons is het belangrijk dat iemand steeds nieuwe dingen doet. Als iemand hetzelfde trucje steeds duizend keer doet dan is dat eigenlijk niet iets waar deze ateliers voor zijn. Het is echt voor nieuwe dingen bedenken, maken en experimenteren.”

Met het project ‘Inversie’ werk je samen met Kunstpodium T en Witte Rook. Hoe zijn jullie tot het idee gekomen?

“Met Kunstpodium T werkte we al samen, zij hadden een project genaamd Apprentice Master. Ze doen met dat project professioneel gevorderde kunstenaars koppelen aan een groepje startende kunstenaars. Die laten ze een paar maanden samenwerken voor een gezamenlijke expositie. Die exposities doen ze onder andere hier bij het TAC. Die samenwerking ging heel goed. We doen al heel veel op het gebied van talentontwikkeling. Witte Rook is een plek waar ze heel veel bezig zijn met de inhoud van het werk, Kunstpodium T is een plek waar ze heel veel bezig zijn met de werkhouding en bij ons zijn ze veel bezig met ondernemerschap. Zo vinden wij elkaar en kunnen we goed samenwerken, we zijn complementair aan elkaar. De provincie Brabant heeft ons gevraagd of wij een Talenthub wilde beginnen op het gebied van beeldende kunst voor jonge talenten. Talenthub is al iets wat bestaat en waar veel verschillende projecten uitkomen waar talenten ondersteuning krijgen op maat via een netwerk van festivals, podia, presentatie-instellingen en andere (culturele) organisaties.”

Wat ga je precies doen met het project?

“We gaan een klein groepje van ongeveer zes personen intensief begeleiden zodat we ze echt een stapje omhoog kunnen helpen. Dus niet een klein beetje help maar dat ze er echt baat bij hebben. We gaan dit doen door veel hulp van een heleboel coaches, mensen van musea en festival maar ook mensen van de Nederlandse Bank. We aan inhoudelijk ijken wat deze persoon echt nodig heeft.”

Hoe worden mensen uitgekozen die mee mogen doen aan het project?

“Begin februari beginnen we met de selectie procedure. We kijken naar de motivatie en hoe goed wij hun werk vinden. De mensen moeten maximaal drie jaar zijn afgestudeerd. We kijken natuurlijk ook naar wat voor type de persoon is. We gaan heel veel tijd, geld en energie in die mensen steken dus we willen heel graag dat het mensen zijn die echt het vermogen hebben om veel te leren en bereid zijn om er veel tijd in te steken. We zoeken ook meer de kwetsbare groep kunstenaars. Mensen die verkoopbaar werk maken zijn minder kwetsbaar dan mensen die bijvoorbeeld performances maken. Ik vind het super leuk om naar zo’n werk te kijken maar ik kan het niet kopen. Voor zulke kunstenaars is het lastig om geld te verdienen. Dat zijn eigenlijk de mensen die we graag willen begeleiden. Als je geen geld kan verdienen met je werk dan gooi je al snel de handdoek in de ring, en dat vinden wij heel erg zonde.”

Denk je dat het een eenmalig project wordt?

“Ik hoop en verwacht dat het een langer project wordt dan een jaar. Dit wordt de eerste editie voor ons. Van andere projecten van Talenthub die al meerdere edities hebben gehad kan je zien dat het programma veel beter wordt, ze leren het zelf ook hoe je dingen beter kan doen. Dat hoop ik ook voor ons. We willen ons nu vooral op deze talenten richten, als het klaar is dan zijn er waarschijnlijk honderd dingen waar het goed ging maar ook honderd dingen waarvan we denken dat het beter kan. Je bent toch altijd een beetje een proefkonijn als je ergens mee begint, maar het is wel goed dat we ervan kunnen leren.”