Veel cafés en naast de stoep lopen: Typisch ’t Ginneke of probleem?

BREDA – Naar aanleiding van de opkomende gemeenteraadsverkiezingen in Breda worden de wijken van de stad opnieuw onder de loep genomen. De wijk het Ginneken, in de volksmond beter bekend als ‘’t Ginneke’, is een van de meest zuidelijk gelegen wijken van Breda. Vanaf 1942 is het Ginneken geen onafhankelijk dorp meer, maar onderdeel van de Brabantse stad. Inwoners zeggen dat ze weinig te klagen hebben

01/01/2022 – Benthe Kuijpers & Pien van de Ven
Pien Van de Ven | Props

Ginnekenweg

Herenhuizen, chique boetiekjes, kunstzaken en bourgondische cafés zijn er in overvloed in het Ginneken. De mensen op straat zijn netjes gekleed en er zijn luxe voertuigen in overvloed. De ‘kakkerbuurt’ van Breda ligt er op de dinsdagmiddag schoon en netjes bij. Ondertussen staan er vele vrachtwagens en busjes de winkels en cafés te voorzien van voorraad. Dit zorgt ervoor dat het druk is op de stoep, en de straat een betere plek is om te lopen.

Met haar 2.395 huishoudens staat het Ginneken bekend als een buurt met een grote populatie. De bevolking is divers. Er zijn huishoudens met en zonder kinderen, maar ook alleenwonenden. De meest gerepresenteerde leeftijdsgroep is die tussen de 45 en 65 jaar oud, met 29 procent van de bevolking. De kleinste groep is de jeugd, tussen de 15 en 25 jaar, die beslaat slechts 11 procent. Het is een vrij homogene buurt, waar 15 procent een migratieachtergrond heeft.Het inkomen ligt aan de hoge kant, met een gemiddelde van 40.300 euro per jaar. Vier keer per jaar verschijnt er wel het magazine ‘’t Ginneken’ op de deurmat van de inwoners, waarvan het initiatief ligt bij ´Ginneken=Ginneke´. Dit is een vereniging van de wijk die het contact onderhoudt met de gemeente en opkomt voor de wijk.

De woningen in het Ginneken zijn grotendeels koopwoningen, met een klein aandeel dat wordt verhuurd. De mooie herenhuizen met verzorgde gevels zijn typerend voor deze wijk. Je kijkt er je ogen uit naar de groene tuinen en jaren 20-bouwstijl.  Daarnaast kent het Ginniken ook de meer doorsnee rijtjeshuizen met bouwstijl uit de jaren ‘25 tot ‘50 en hoogbouw in de vorm van flats. Het uiterlijk van de wijk is netjes verzorgd, er ligt nauwelijks afval op straat, en ook het openbaar groen is goed bijgehouden. Je kunt zien dat er veel waarde aan gehecht wordt, aangezien dit niet alleen de taak is van de gemeente maar ook van de inwoners zelf.

Buitengewone tevredenheid

Over de veiligheid heeft de gemiddelde Ginneken-inwoner niets te klagen. Er is opvallend weinig criminaliteit in de wijk. Dit benoemde ook de tevreden vrouwelijke medewerker van ‘Lou Stories’, de plaatselijke vrouwenkledingboetiek op de Ginnekenmarkt. Er zijn weinig meldingen van misdaad bekend in vergelijking met andere Bredase wijken. Dit is volgens de inwoners ook een van de punten die hun wijk aantrekkelijk maakt.

Wat betreft de uitslagen van de vorige gemeenteraadsverkiezingen stemmen de inwoners van Breda vaker op de grotere landelijke partijen dan op de kleine lokale gemeentepartijen als het gaat om de gemeenteraadsverkiezingen. VVD, CDA enPien Van de Ven | Props D66 eindigde dit jaar met de meeste zetels.

Pien Van de Ven | Props

Ginnekenmarkt, vanaf terras Café Moeke

Volgens VVD Breda-raadslid Eddie Förster zijn de problemen die nu spelen in de wijk niet erg verschillend van de problemen vier jaar geleden. Over de drukke wegen en slechte stoepen zegt hij: ‘Het Ginneken is een oude wijk, met oude smalle straten, stoepen en oude huizen. Het is lastig om hier ruimte in te creëren, als die ruimte er niet is. Omdat het zo oud is, mag je niet alles zomaar aanpassen.’

De inwoners van het Ginniken zijn uitermate tevreden over hun woonomgeving, er hangt een goede sfeer, er zijn verschillende cafés te vinden, zoals café Moeke. De wijk bevat veel voorzieningen. Denk hierbij aan een klein eigen winkelcentrum, bushaltes, kledingwinkels, bedrijven en makelaardijen. Doordat het Ginneken vroeger een dorp was, is het nog steeds vrij zelfstandig. Je hoeft de wijk niet uit voor een eenvoudige boodschap. De inwoners geven aan dat zij het dorpse gevoel in de stad nog steeds kunnen ervaren. ‘Het is de ideale plek, hier zijn alle voorzieningen in de buurt en binnen twee minuten sta je in de grote stad. Daarnaast woon je ook in een goede buurt met nette mensen om ons heen.’ vertelt een echtpaar. VVD Breda geeft aan dat de wijk niet een van de meest aandacht vereisende wijken is, maar het regelen van verkeer en parkeergelegenheid blijft toch een terugkomende uitdaging.

 

Check & Go

Pien Van de Ven | Props

Checkscooter in de Viandenlaan

De huurscooters zijn volgens inwoners wél een doorn in het oog. De voertuigen van ‘Check’ en ‘Go scooter’ zijn sinds anderhalf jaar aanwezig in Breda. Ze staan overal geparkeerd op de stoep en staan hierdoor vaak in de weg. Naast het feit dat de scooters in de weg staan, is de stoep op zichzelf ook niet vlak. Een oudere vrouwelijke inwoner vertelt: ‘Er kan nog geen gehandicapte in de rolstoel voortbewogen worden op deze stoep’. Eddie Förster gaf hier een goed initiatief voor: ‘Met de ‘Beter Buiten’-app kun je melding maken van bijvoorbeeld een deel van de stoep of weg. Wanneer die melding zich vaker voordoet wordt er naar de opties gekeken en wanneer nodig wordt hij aangepast.’ Een omwonende vrouw die met haar man onderweg was naar de lunchroom vertelt: ‘Ik durf niet overal mijn auto te

parkeren, de scooters staan vaak tegen de stoeprand aan, als er zo’n wind als deze staat vind ik dat té riskant in het geval dat ze omvallen.’ Het VVD Breda-raadslid legt de verantwoordelijkheid over wáár de scooters geparkeerd mogen worden, meer bij het huurscooterbedrijf zelf: ‘In hun eigen app kunnen ze zones aangeven waar de scooters niet mogen worden geparkeerd. Als ze zien dat sommige plekken niet geschikt zijn, worden die dus geblokkeerd.’ Echter moet dit volgens Förster en de inwoners van de wijk ook weer niet op te veel plekken gebeuren. ‘Als de scooters te ver weg staan, verliezen ze het nut. Dan moet ik alsnog lopen voor ik bij mijn eindbestemming ben’ legt een passerende vrouw ons uit.

Aan de breedte van de stoep valt volgens de oudere vrouwelijke inwoner niet veel te veranderen: ‘De stoep is te smal, maar verbreden zal niet gerealiseerd kunnen worden aangezien de straat ook niet breed is.’ Overal staan auto’s geparkeerd in zo’n mate dat zelfs de voetgangers niet eens meer over de stoep kunnen lopen. Eddie Förster raadt echter toch af om van de Ginnekenmarkt een autovrije zone te maken. ‘Ik kan me voorstellen dat het fijn zou zijn, alleen kun je niet zomaar een doorgaande weg laten verdwijnen. Als je die weg zou weghalen, lopen andere wegen in het Ginneken weer vol. Hier is op andere plekken ook geen ruimte voor.’ Een betere suggestie die het raadslid doet: geef duidelijker aan dat de auto op de markt te gast is. Dit door middel van bijvoorbeeld een fietsstraat. Die doemen zich steeds meer op in Breda de afgelopen jaren.

In de zomer is er in het Ginneken veel te beleven, vooral op de Ginnekenmarkt vinden er veel evenementen plaats. Hier komen veel fietsers op af. De fietsen worden dan geparkeerd op de stoep, zo zal het probleem van dat de stoepen niet beloopbaar zijn zich herhalen en daarnaast verergeren. ‘De stoepen zijn hierdoor niet meer beloopbaar, waardoor er regelmatig op de straten gelopen moet worden, terwijl deze eenrichtingsweg enorm druk is en ook veel lawaai geeft.’ Hierbij gaf een omwonende dame van eind zestig een voorstel: ‘Als ik echt iets zou kunnen veranderen, zou ik bij het Ginneken een grote fietsenstalling mogelijk maken en de parkeerplaatsen voor auto’s daar weghalen. Dan kunnen we een groot parkeerplaatsterrein voor auto’s verderop neerzetten en daarbij meer parkeergelegenheid organiseren.’ Het weghalen van de auto’s hoeven de inwoners voorlopig sowieso niet te verwachten, maar voor het fietsen probleem wordt momenteel al gebrainstormd over een beter initiatief, verteld Förster.

Zowel voor de man van begin zestig die staat te wachten op zijn kleindochter, bij het schoolplein, als voor het VVD Breda-raadslid was het parkeren en de veiligheid daar een herkenbaar probleem: ‘Hier bij de basisschool zijn piekmomenten, daarbij wordt het vaak te druk en heeft niet iedereen een parkeerplaats, dat is wel iets wat beter geregeld moet worden.’ Daarnaast gaf de man aan dat de verkeersdrukte op de kruising bij de school erg gevaarlijk kan zijn. ‘Hier moet er zachter en voorzichtiger gereden worden, zeker wanneer de kinderen willen oversteken. De bestuurders moeten zich er ook van bewust zijn dat hier jonge kinderen rondlopen en zij niet altijd even voorspelbaar zijn.’