Uitverkochte culinaire wandeling is sprankje hoop voor horeca Breda

Corona houdt ons leven in de ban. Een sector die last heeft van de coronamaatregelen is de horeca. Tijdens de persconferentie van 2 februari werd de lockdown tot maart verlengd, waarmee de horeca tot die tijd nog gesloten blijft. Horecaondernemers laten zich niet de kaas van het brood eten en gingen daarom met elkaar de samenwerking aan om een culinaire wandeling te houden.

LISA SCHUURMANS 7 februari 2020

Het is zaterdag 13.00 uur en het Valkenberg in Breda zit behoorlijk vol, ondanks de volledige lockdown en het slechte weer. De Smaakloop, een culinaire wandeling, werd in het koude weekend van 6 en 7 februari georganiseerd om de horecazaken door de moeilijke tijd heen te helpen. Er is geen wandelroute, deelnemers kunnen zelf hun route bepalen. Het lijkt er desondanks op dat veel mensen als eerste langs het T-Huis in het park lopen vanuit het aangrenzende station. Joris Zomerdijk, eigenaar van trendy restaurant het T-Huis, stuurt deelnemers de juiste kant op. Een groep van tien mensen loopt op de ingang af als hij ze uit elkaar haalt. ‘’Dat moet in deze tijd. Wij hebben een nieuwe regel geïntroduceerd: gasten moeten twee meter afstand hanteren en mogen met zijn tweeën naar binnen. Op die manier wordt de anderhalvemeterregel gegarandeerd.’’

De Smaakloop is een samenwerking tussen zes horecazaken in Breda: Radio Pannekoek, T-Huis, Big Belly Bar, de Botanist, The Tiger Club en Restaurant Colins. Van 12.00 tot 19.00 uur konden deelnemers bij ieder restaurant een culinair hapje afhalen om deze onderweg te consumeren.

Deelnemers Esther en Cindy zijn goedgemutst op pad gegaan. Wandelend eten ze hun derde hapje op. Ze zijn ongeveer op de helft van hun koude wandeling van 10.000 stappen. ‘’Ik vind het een leuk initiatief,’’ zegt Cindy terwijl ze haar servetje weggooit. Esther vult haar aan: ‘’dit soort wandelingen zouden vaker georganiseerd moeten worden, ook vanuit de gemeente’’. Een tweede editie wordt door de organisatoren al overwogen. Esther: ‘’Ik zou me zeker nogmaals aanmelden.’’

Ook deelnemer Minke is het hier mee eens. ‘’Maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.’’ Qua veiligheid zit het hier wel goed: werknemers van de horecazaken, aangekleed met gele hesjes, houden alles goed in de gaten. Regelmatig rijdt er handhaving langs, pionnen zijn uitgezet en de werknemers wijzen deelnemers erop als ze samenscholen. Sommigen van hen houden een twee meter lange stok vast. ‘’Op die manier wordt de anderhalvemeterregel gegarandeerd,’’ vertelt Joris Zomerdijk, eigenaar van het T-huis. ‘’In groepjes van twee leiden we mensen steeds naar binnen om wat te eten te halen.’’

Na de eerste lockdown mochten de hotels, restaurants en cafés opnieuw dicht op 14 oktober. Als je door de binnenstad van Breda loopt zie je daar de gevolgen van: opgestapelde stoelen en met tie wraps-vastgemaakte bartafels die al maanden niet meer zijn aangeraakt vullen de kades van de haven. Gele lijnen zorgen voor een scheiding tussen de straten. Het druilerige weer creëert daarmee een verdrietig straatbeeld.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de ontwikkeling van de horeca blijkt een sterke daling: in het derde kwartaal van 2020 was de omzet 12,2 procent lager vergeleken met hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. Uit cijfers van het UWV blijkt daarnaast dat de werkgelegenheid van de horeca procentueel gezien de grootste daler is en met 11 procent afnam. Daarmee is de horeca een van de zwaarst getroffen sectoren van de coronacrisis, concludeert het CBS.

Om de horeca tegemoet te komen is er een steun- en herstelpakket opgesteld met tijdelijke financiële regelingen. Als de desbetreffende horecazaak in aanmerking komt, kunnen bijvoorbeeld loonkosten zo voor een deel worden vergoed of belastingbetalingen kunnen worden uitgesteld.

Tom Hensen , initiatiefnemer van de wandeling en eigenaar van eigentijds restaurant Big Belly Bar aan de Prinsenkade heeft hier problemen mee ondervonden: ‘’Ik heb mijn zaak in het begin van 2020 opgestart. Daarna heeft het maanden stilgelegen, waardoor ik geen omzet maakte. Hierdoor mag ik geen gebruik maken van het steunpakket. Je hebt geen inkomsten terwijl je maandelijks wel je vaste lasten hebt. Bij alles wat je neerzet moet je geld inleggen.’’ Op zijn terrein stroomt het inmiddels vol en klinkt het rumoerig. Mensen staan in de rij om iets lekkers te halen. Hensen blikt goed terug op de loop.  ‘’Het was perfect druk en er was een goede doorloop.’’

Anderen kunnen het net redden met dank aan de steun. Aan de andere kant van de straat zit de chique horecatent De Botanist. Niels Minnaar werkt hier en laat optimistisch weten dat zij zich als horecazaak ‘wel redden’.

Kritiek op de sluiting van de horeca is ook niets nieuws. Begin december kondigden zo verschillende horecaondernemers in Breda aan alsnog open te gaan in januari. Kroegbaas Johan de Vos, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland van afdeling Breda, ziet 2021 niet al te rooskleurig in. Op Facebook laat hij weten dat de horeca in een verdomhoekje staat.

Boaz Adank, wethouder Economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering in Breda, maakte in het plan Corona-aanpak 2021 bekend dat een deel van de horeca het niet gaat redden: ‘’Ik heb geen idee om hoeveel bedrijven het zal gaan, maar schattingen wijzen in de richting van 20 tot 30 procent.’’ Daarom lanceerde de gemeente Breda samen met onder andere Koninklijke Horeca Nederland eind januari de ‘Roadmap Horeca’, waarbij er aldus hun website wordt gekeken naar welke kansen er voor de horecazaken zijn.

Gevestigd in het Belcrum is de hippe tent Radio Pannekoek vooral een plek voor millennials, zoals de eigenaren het zelf omschrijven. Miro Sebestik, bedrijfsleider van Radio Pannekoek, is blij met de steun die ze krijgen. Sinds 1 juli is hij samen met drie anderen zijn bedrijf gestart, ook midden in de coronapandemie. ‘’We zijn er nog niet. Het huidige steunpakket is niet compleet en er zijn nog een hoop zaken die geen steun krijgen.’’ Van dinsdag tot zondag zijn er bezorg- en afhaalmogelijkheden bij de onderneming. ‘’Dat loopt prima, maar we zitten verre van wat we normaal omzetten.’’ Hij omschrijft Roadmap Horeca als een kleine troost,

waarbij ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.

De Smaakloop was qua kaartverkoop zo’n succes – alle 2500 tickets waren snel uitverkocht – dat er zelfs al van een tweede editie wordt gesproken, maar dat is nog niet helemaal rond. Sebestik: ‘’We kijken er positief op terug. De deelnemers waren tevreden en de afstand werd goed gewaarborgd.’’

Op zondag werd Breda door een witte deken bedekt. De Bredase Taika Damen die de wandeling samen met een vriend op de zondag deed, ging de winterse wandeling met warme kleding tegemoet. ‘’Door het weer was het waarschijnlijk wel minder druk. Ik ben blij dat het alsnog doorging.’’ Ze is tevreden over de loop: ‘’Bij alle ondernemingen was het goed geregeld en stond veiligheid voorop. Je merkt écht dat mensen blij zijn dat ze weer iets te doen hebben.’’ Damen heeft begrip voor de maatregelen en vind het vooral voor de horeca als sector jammer. Wanneer de horeca weer open gaat, is nog onduidelijk. Damen: ‘’Ik verlang ook wel naar een terras of kroeg!’’

Beeld en tekst door Lisa Schuurmans