Gemeenteraad Breda stemt unaniem voor motie ‘Actieplan fiets’

BREDA – Breda gaat zich richten op het aantrekkelijker maken van het fietsgebruik. Een ingediende motie van D66 is tijdens de gemeenteraad van 28 januari unaniem aangenomen. Het fietsgebruik is de afgelopen jaren afgenomen, en dat van de auto is juist toegenomen. Tijd voor verandering, vindt de gemeente.

LISA SCHUURMANS 26 februari 2021

Op een warme woensdagmiddag is het druk in de stad. Wandelaars en picknickers nemen het Valkenberg over en met de fiets aan de hand staan mensen in de rij om een ijsje te halen bij Bon Appetit, de ijswinkel op de Vlaszak. Nu heel Nederland in een lockdown verkeert zoeken mensen andere mogelijkheden om hun vrije tijd in te vullen. Uit onderzoek van BOVAG komt naar voren dat er tijdens de eerste vijf maanden van 2020 een recordomzet van fietsen is gemaakt in Nederland. Dat merk je in Breda volop: fietsen vastgemaakt met kettingen aan de hekken van het Valkenberg en  aan paaltjes langs de kades van de singels, vullen het centrum van de stad.

Actieplan fiets is een initiatief vanuit de gemeente Breda om Bredanaars te stimuleren minder snel de auto voor korte stukjes te nemen en sneller op de fiets te stappen. Dat zou beter zijn voor de doorstroom, gezondheid en luchtkwaliteit.

Met 1192 auto’s per vierkante kilometer staat Breda erom bekend een autostad te zijn. Daar hoopt de gemeente straks een omwenteling in te zien. Op het stadhuis aan De Grote Markt schijnen de laatste zonnestralen op het historische, ontzaglijke gebouw. Aan de

voorzijde van het gebouw staat een brede bordestrap, met leeuwen die de wapens van Breda en Brabant dragen. In de raadkamer van D66 zit Patrick Smans, raadslid mobiliteit en parkeren, aan de lange vergadertafel. Voor hem ligt een 3D miniatuur van de binnenstad van Breda en in zijn tas op de stoel naast zich steekt wat papier uit. Met veel passie vertelt hij zijn ideeën. ‘’Van de 40 grootste steden is Breda de stad waarin bezoekers en bewoners op een stad na het meeste gebruik maken van de auto. Dat zijn dan vooral kleine stukjes. Volgens ons komt dat omdat we in de auto zijn blijven faciliteren.’’ In Breda zijn er zo bijvoorbeeld vijf parkeergarages en nog drie parkeerterreinen.

 

 

‘’Er stonden ambitieuze doelstellingen in de oude structuurvisie: het fietsgebruik moest zo met 100% groeien, evenals het autogebruik. Dertien jaar later zie je dat het fietsgebruik gelijk is gebleven en het autogebruik is toegenomen. Dat vonden we teleurstellend. We willen vooral dat we naar een duurzame samenleving gaan. Niemand heeft tegengestemd, iedereen was voor de motie,’’ zegt hij optimistisch.

‘’De VVD zegt de belangen van autogebruikers te willen waarborgen. Daarom hebben we een compromis gesloten door flink te gaan inzetten op het aantrekkelijker maken van de fiets door te investeren in de infrastructuur zonder de auto daarin te beperken.’’ Hij wrijft met zijn handpalmen over elkaar heen. ‘’Langzaam verkeer – fietsers en voetgangers – voorrang geven. Het feit dat iedereen vóór stemde is bijzonder, vooral omdat het een vergaande motie is: we verdubbelen immers het budget. Daar ben ik supertrots op. Het geeft de wethouder een signaal dat we hier écht iets mee gaan doen,’’ vertelt hij optimistisch.

Als je door de stad loopt lijkt dat autogebruik wel mee te vallen. Langs de singels fietsen veel mensen, en om bijna iedere hoek zit wel een fietswinkel: er zijn er vijfendertig in Breda gevestigd. Toch is dat niet zo gek; op een warme dag als deze pakken mensen vaker de fiets dan tijdens koud weer.

Piet Brosens, afdeling Breda van Fietsenbond Nederland, is blij met de aankondiging van het actieplan. ‘’De infrastructuur in de binnenstad  is erg ongelukkig’’ vertelt hij standvastig. ‘’Ik pleit voor meer fietsstraten, bredere fietspaden en het autovrij maken van de binnensingels.’’ Daarnaast is hij van mening dat gevaarlijke kruispunten in het centrum ook meer aandacht mogen krijgen: bij de Oude Vest bijvoorbeeld. De drukke weg in het centrum is erg onoverzichtelijk en vaak druk. Er lopen verschillende stroken door elkaar heen en het fietspad is erg smal.

Martijn Geervliet, verkeersplanoloog bij gemeente Breda met een specialisatie in fietsen, is het hier volledig mee eens. ‘’De aanpak van het kruispunt is erg lang uitgesteld, maar daar gaat verandering in komen.’’

In actieplan fiets wordt dieper op de aanpassingen van de mobiliteitsaanpak ingegaan. Geervliet stelt dat beleid op en is verantwoordelijk voor de uitwerking ervan. De plannen: ‘’Goede, grote fietsstallingen, kortere en aantrekkelijkere routes naar de binnenstad door middel van meer bruggen te plaatsen over de singels én het verlagen van de maximumsnelheid voor auto’s naar 30 kilometer per uur in het centrum,’’ vertelt hij terwijl zijn hand op zijn kin rust. Forenzen zijn een belangrijke doelgroep, en E-bikes zullen daarom zeker een grote rol gaan spelen in de toekomst. ‘’Maar,’’ zegt Geervliet, ‘’Dan moeten de fietsvoorzieningen daar wel op aangepast zijn: bredere fietspaden en stoplichten waarbij de fietser sneller groen krijgt zijn zaken waar we ons ook op richten.’’

Of Breda ooit een fietsstad wordt, is nog maar de vraag.  Het weer speelt hierbij een grote factor. Het is daarnaast ook onduidelijk wanneer dit plan geslaagd is: ‘’Er is geen eindpunt, en de stad blijft groeien. Er blijven fietsers bijkomen.’’

Daarnaast zijn er nu ook nog veel mensen die thuis werken. Zo ook de Bredase Joey Westenberg. Hij staat met een mondkapje in zijn hand paraat in de rij om zijn fiets te laten maken bij De Klein Fietsen. Door de coronamaatregelen mag er nu nog maar één klant binnen zijn. Gelukkig is hij bijna aan de beurt; er staat een kleine rij. ‘’Ik werk  nu thuis, maar normaal gesproken rijd ik met de auto naar mijn werk. Dat is in Papendrecht, 40 kilometer verderop.’’ Een verbinding daartussen is nog niet gerealiseerd. ‘’Voor kleinere stukjes fiets ik wel veel, naar de supermarkt of de sportschool bijvoorbeeld,’’ glimlacht hij.

 

Meer de focus leggen op langzaam verkeer en minder de nadruk leggen op auto’s. Voor nu hoeven ze zich daar in het Valkenberg nog geen zorgen over te maken. Hoewel een extra fietsstalling toch nog goed van pas zou kunnen komen, aangezien de hekken van het park nu die functie hebben gekregen.