“De kapsalon op de kaart om de kappers te helpen”

Door: Luca Drabbe

Arlett Vanderheyden zit sinds 2,5 jaar met Café Belgique aan de Nieuwe Ginnekenstraat in Breda. Vanwege de gedwongen sluiting van de horeca is zij, net als vele andere horecaondernemers, begonnen met het afhaalsysteem. Naast (o.a.) de puntzak verse Belgische frieten en een frietje stoofvlees wilde de eigenaresse ook plaats maken voor de kapsalon. Hierdoor kwam Arlett op het idee om een aantal kappers in Breda te steunen: ‘Ik kan de kapsalon op de kaart zetten om de kappers te helpen.’

Copyright: Luca Drabbe                                                verkoopsters Tess Heijnen en Alenis van de Luitgaarden

De zon schijnt, langs de wapperende Belgische vlaggen van Café Belgique, op de Ginnekenstraat. Het is de laatste dag van de twee weekenden durende actie: kapsalon voor de kapsalon. Buiten onder de luifel is de sfeer goed. De medewerkers en organisatoren van de actie staan samen achter de verkooptafel gezellig een praatje te maken en zo nu en dan komen mensen onderweg langs voor iets te eten en te drinken.

Binnen, in het ietwat donkere café, staan de meubels opgestapeld. Take-away zakken vullen de nog lege plekken van de tafels op. Arlett probeert plaats te maken in de hoek bij het raam en gaat, met jas en muts, voor me zitten. Ze roept nog wat laatste woorden naar haar collega’s en draait dan, met een lichte onrust, mijn kant op.

Hoe is de actie tot nu toe verlopen? Ze zegt: ‘Goed.’ ‘De eerste twee dagen hebben we 75 procent behaald van het doel, maar daarna wel minder.’ Toch is het volgens de eigenaresse van Café Belgique het belangrijkste om samen wat meer positiviteit naar voren te brengen. ‘Ik merkte dat heel veel mensen door de corona-situatie in een soort negatieve spiraal zitten,’ vertelt ze. ‘Het is gewoon leuk om met z’n vieren je krachten te bundelen en iets positiefs te doen’.

Volgens cijfers van het CBS is het ondernemingsvertrouwen gedaald ten opzichte van het vorige kwartaal (eind 2020). Bijna 70 procent van de horecabedrijven heeft 2020 met rode cijfers afgesloten en mensen worden pessimistischer. Arlett merkt dat ook bij zichzelf: ‘Wij zijn het vertrouwen wel verloren.’ ‘De subsidies die wij hebben gekregen moeten we de komende twee tot drie jaar terug betalen en dat is lastig.’ ‘Maar, we zetten onze schouders eronder!’

Voor de actie heeft de horecaonderneemster, samen met de drie kapsters (Loveisinyourhair, Hair Haarmode en Salon Bijdehand), mensen proberen te benaderen die het wilden bekostigen. ‘Ik heb ook niet het budget om de producten te betalen,’ zegt Arlett. ‘Daarom zijn we meteen sponsors gaan zoeken.’ ‘Het is grotendeels gelukt,’ geeft de eigenaresse aan. ‘De Jumbo, Sligro en Kreko (VHC Kreko) hebben ons bijvoorbeeld geholpen.’

‘Je merkt dat wanneer je mensen benadert voor gratis spullen ze aangeven dat ze het op dit moment ook niet breed hebben, maar dat ze best wel dit of dat willen doen.’ ‘Zonder de sponsoren had ik de actie niet op kunnen zetten.’

De eigenaresse ziet dat er steeds meer initiatieven ontstaan, zoals de Breda Smaakloop van 6 februari. ‘Je ziet verschillende dingen, want mensen hebben niks te doen en proberen toch iets creatiefs te organiseren binnen de mogelijkheden die er zijn,’ aldus Arlett. ‘Ik werd gebeld door een andere zaak in Breda (’t Archief ) en zij vertelden dat ze onze actie hadden gezien.’ ‘Ze wilden dit ook gaan doen.’ De eigenaresse geeft aan dat ze blij is dat andere horecagelegenheden de actie willen voortzetten en elkaar op deze manier helpen. ‘Het zou leuk zijn als de fakkel wordt overgedragen.’ ‘Ik zou ook best nog eens zo’n actie willen doen, maar niet meer in coronatijd.’ ‘Ik denk dat het leuk is om met een paar ondernemers iets te organiseren zodat je het toch wat groter kunt maken.’

Sjaakie Korebrits van Loveisinyourhair, één van de kapsalons waar geld voor wordt ingezameld, komt binnen. Arlett gaat buiten verder met de verkoop en de kapster neemt plaats. Ze komt goed gestemd over en op de vraag wat ze van de actie vindt reageert ze met een lach: ‘De actie is super leuk.’ ‘Het is natuurlijk top dat Arlett dit doet.’ De eigenaresse van de kapsalon geeft aan dat mensen enthousiast waren: ‘Vorig weekend kwamen er veel mensen op de actie af.’ ‘Ze vonden het heel leuk.’

Vanwege de lockdown en de gedwongen sluiting van 15 december hebben de kappers het zwaar. Naar een bericht van de Kappersbranche Anko krijgen de kappers weinig steun en staan vele op omvallen. Ook komt de branche niet direct in aanmerking voor het extra geld uit het nieuwe steunpakket van eind januari. Sjaakie vertelt: ‘Ik mag niks doen, maar ik krijg ook niks.’ ‘Ik heb nu een kapsalon aan huis, maar daar gebeurt natuurlijk helemaal niks.’ De kapster zegt dat ze producten via sociale media probeert te verkopen. ‘Ik bied van alles aan en maak leuke pakketjes die ik dan bezorg’. ‘Meer kun je niet doen.’ ‘Dit is een heel fijn steuntje in de rug.’

Ook medewerker Marleen van Hair Haarmode, één van de andere salons, zegt dat de sluiting rampzalig is: ‘We zijn al weken op slot.’

Copyright: Luca Drabbe

Eenmaal buiten staan er wat klanten te wachten op hun bestelling. Met de opgehangen heaters, warme snert en winterse glühwein, die het eetcafé ook aanbiedt, krijg je al snel de indruk van een gezellige sfeer. Twee jongens staan met wat te drinken voor het café en over de actie zijn ze erg enthousiast: ‘Het is een leuke en grappige actie!’ Ook Breda inwoner Jan, die staat te wachten op zijn bestelling, zegt dat hij het een zeer sympathieke actie vindt: ‘Het zou leuk zijn als meerdere mensen het zouden doen.’