Basisscholen in Breda weer open; “Nee juf, ik mag jou nu geen knuffel geven.”

BREDA – Op maandag 8 februari opende de basisscholen weer hun deuren. Ook in Breda stonden opgeluchtten ouders en kinderen vol smacht bij de schoolpoorten. Het openen van de basisscholen zou moeten zorgen voor rust bij de ouders en kinderen. Maar welke impact had het sluiten van de basisscholen op de kinderen achteraf gezien?

Door: Janiek Sprangers, 16-2-2021

Op het fietspad, langs het aan basisschool de Wildert grenzende grasveldje, staat Anneline Christilis in een lange gele jas. Ze is aan het wachten op haar kinderen, “Ze zitten in groep 5 en groep 6.” Acht en negen jaar oud dus. “Ze zijn nog redelijk jong.” Basisschool de Wildert is een relatief kleine school met 130 leerlingen. Het ligt in Breda Noordwest aan de straat de Twaalfbunder. Het schoolgebouw is klein, maar groot genoeg. Om de school ligt een speelplein met een zandbak, en een klimrek van touw en houten palen. Om dit speelplein staat een ijzeren hek, hier omheen staan de ouders hun kinderen op te wachten, hieronder ook Anneline.

Bron: Janiek Sprangers

 

Het heropenen van de basisscholen gaat gepaard met meerdere (nieuwe) maatregelen. Zo moet er gezorgd worden dat leerlingen niet tegelijk buitenspelen, pauze hebben en de school verlaten. Basisschool de Wildert heeft dit geregeld door het beschikbaar stellen van twee verschillende uitgangen. Ouders verzamelen zich op het fietspad, dat als een rondje om de school loopt, bij hun aangewezen uitgang. Het is een woensdag, de kinderen hebben ‘s middags vrij.  Om kwart over twaalf komen de kinderen met warme jassen en tassen met lege broodtrommels de deuren uitgelopen. Met half dicht geknepen ogen door de zon zoeken ze naar hun moeder of vader. Hoewel we weer een stap verder zijn naar het normaal hangt coronacrisis duidelijk nog in de lucht. “Nee juf, ik mag je geen knuffel geven.” hoor je een meisje zeggen.

Het heropenen zorgt niet alleen voor rust bij de ouders, maar ook bij de kinderen. Uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut blijkt dat de impact van de coronamaatregelen op gezinnen lijkt te worden beïnvloed door verschillende factoren. Het gaat om: het sociale steunsysteem, mentale veerkracht van ouders en financiële stabiliteit. Kinderen die opgroeien in onstabiele gezinnen, gezinnen die deze factoren niet onder de knie hebben, lopen vooral veel risico. Ze zitten opgesloten in soms gewelddadige thuissituaties. Hierdoor ontstaat er een grote kans op leerachterstanden en lopen ze vaak aan tegen al bestaande problemen als kansenongelijkheid of armoede.  Zo bleek uit onderzoek van Unicef dat het aantal gesprekken van de Kindertelefoon al van 1000 naar 1500 was gestegen in de eerste lockdown.

Bron: Janiek Sprangers

“Ik heb extra opdrachten gekregen mama”, roept een klein meisje met een roze rugzak. Ze rent naar haar moeder en struikelt bijna over een uitstekende boomwortel. Daar waar het met thuisonderwijs moeilijk was om alle kinderen op hetzelfde niveau te houden, is dit met fysieke les wel weer mogelijk. Ook doordat thuisonderwijs niet altijd even duidelijk is geweest voor ouder en kind, is de stap naar weer les in de klas voor sommige kinderen erg groot. Pedagoge Suzanne den Ouden geeft aan; “Het is voor docenten spannend hoe de leerlingen weer terug de klas in komen. Ze hebben moeite om alle leerlingen weer op ongeveer hetzelfde niveau te krijgen. De docenten doen verschrikkelijk hun best.”

Het heropenen van de scholen betekent dat de kinderen weer het huis uit mogen. Ze kunnen weer met leeftijdgenootjes spelen en ze krijgen allemaal weer op hetzelfde niveau les. Hierdoor zal de rem, die op de ontwikkeling kwam als gevolg van het thuisonderwijs, verminderen. Deze rem zou vooral ontstaan zijn door de afwezigheid van sociaal contact. Wel geeft den Ouden aan dat het impact kan gaan hebben op het sociale netwerk van de kinderen. Wanneer de lockdown langer zou hebben geduurd was er een kans op afname van speelsheid bij de kinderen. “Bij een lockdown kan de  opbouw van het sociale netwerk verminderd worden, dit kan consequenties veroorzaken wanneer de kinderen naar de middelbare school gaan en daar weer een nieuw netwerk op moeten bouwen.”

Bron: Janiek Sprangers

Wel onderschatten we volgens Ingrid Simjouw, groep 8 juf op de Wildert, hoeveel de kinderen mee krijgen. Ze kreeg een appje van een leerling: “Juf, ik zag een berichtje dat we allemaal een jaar moeten blijven zitten, klopt dat?” Zeker de oudere leerlingen snappen goed wat er aan de hand is. Kinderen zijn soms flexibeler dan wij als volwassenen, vertelt den Ouden. Maar dit neemt niet weg dat er nog steeds een kans is op een sociaal emotionele achterstand. Den Ouden verwacht dat wanneer de scholen open blijven de impact van de coronacrisis minimaal zal zijn en de coronacrisis langzaam maar zeker weg zal vagen. “Alleen die anderhalve meter kan de nieuwe generatie wat afstandelijker maken. Ze zijn door de coronacrisis minder gewend geraakt aan fysiek contact.”

Het is kwart over twaalf en alle kinderen hebben hun ouders gevonden. De nu weer complete gezinnen verdwijnen in de woonwijken of rijden weg in de auto. De school is leeg en het schoolplein weer stil. Morgen is weer een nieuwe dag.