Niet terugvliegen vanuit Australië maar zeilend naar huis

©Lostsails Instagram

>> Fleur Verster – 21 april 2020

Voor Daniel Wiessing (23) en Jordy van der Voort (29), 2 Nederlandse jongens die ‘down under’ aan het verkennen zijn was het moment waarop de coronacrisis uitbrak het begin van een alternatief avontuur om thuis te komen. De avonturiers gaan niet terugvliegen maar ze gaan zeilen naar Nederland. “Er zijn wereldwijd nog ruim 9.000 Nederlanders die in het buitenland zijn gestrand vanwege de coronacrisis en Buitenlandse Zaken om hulp hebben gevraagd om terug te keren. Er zijn ook nog mensen uit ons eigen land in Australië”, volgens Willemien Veldman die woordvoerder is bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De repatriëringsvluchten van KLM om reizigers op te halen aan de andere kant van de wereld zijn nu gestopt.

Niet vliegen maar zeilen
Daniel Wiessing uit Delft en Jordy van der Voort uit Rotterdam hebben besloten om nog wat langer van het avontuur te genieten en het coronavirus geen roet in het eten te laten gooien. Toen Daniel na 6 weken reizen in zijn auto lag te slapen en wakker werd van het laatste nieuws over het virus bedacht hij meteen een alternatief. Het nieuws wat hij te horen kreeg was dat de grenzen worden gesloten en de vluchten niet meer gaan. “Ik plaatste een bericht op Facebook om te vragen wie er met mij terug naar Nederland zou willen varen. Jordy reageerde op dit bericht. Hij had al een zeilboot van 47 feet (ongeveer 14,33 meter) lang met 2 masten en zeilen via een veiling gekocht”, vertelt Daniel vanaf de boot waar ze nu op zitten. “We denken overal goed over na en er komen overal ervaren zeilers aan boord om ons te helpen. Als de grenzen opengaan kunnen we aanmeren en mensen meenemen.

©Lostsails Instagram

We willen wel andere landen kunnen zien. Het plan is om over twee weken weg te varen vanuit de Gold Coast en een tweeduizend kilometer lange tocht langs de kust van Australië te maken om zo richting Cairns te gaan. We kunnen hier vrij reizen want dit ligt in dezelfde staat. De grootste gevaren van onze keuze zijn toch wel de piraterij, storm, krokodillen en het rif waar we op kunnen botsen. We hebben de juiste apparatuur en we varen in konvooi (een groep zeilschepen die samen varen om elkaar te beschermen) op de gevaarlijke plekken. Over 3 maanden willen we echt gaan zeilen en Australië verlaten. We hebben nog geen idee wanneer we aankomen in Nederland maar we nemen de tijd om te genieten van deze vrijheid. Als we over een jaar pas aankomen is dit ook prima. Het lastigste voor vertrek is toch wel dat ze kosten moeten maken aan de boot om deze in orde te krijgen maar gelukkig helpen andere zeilers in de haven mee. “De route die we gaan varen is van Australië naar Indonesië en dan rondom Mauritius en Madagaskar naar Kaap de goede Hoop, Brazilië en dan naar de Caribbean om vanuit daar de oversteek naar Nederland te maken.” Er wordt vaker rond de wereld gezeild maar voor 2 jongens die niet ervaren zijn en deze keuze maken om toch nog een avontuur te kunnen beleven en op een aangename manier naar huis te kunnen, is dit toch even een ander verhaal. Fransman François Gabart (de snelste zeiler rond de wereld) deed er iets meer dan 42 dagen over. Snel hoeven de jongens niet te zijn maar genieten willen ze dus zeker wel. 

Nog niet iedereen terug in Nederland
Er zijn al heel veel mensen sinds het begin van de coronacrisis op eigen gelegenheid naar huis teruggekeerd maar nog niet iedereen kan weer in zijn eigen bed kruipen. “Een deel van de mensen die zich bij ons hebben geregistreerd, ziet uiteindelijk toch af van de terugreis. Het registratiesysteem waar mensen voorheen terechtkonden is stopgezet omdat er nog nauwelijks nieuwe reizigers registreerden,” vertelt Willemien Veldman. Wel kunnen mensen nog bellen naar 0031247247247 om zich bij Buitenlandse zaken te melden. Dit kunnen de reizigers doen wanneer ze hulp nodig hebben omdat ze niet zelf kunnen terugkeren. Buitenlandse Zaken helpt mee om mogelijkheden te zoeken wanneer de reizigers over de hele wereld het telefoonnummer bellen. Overal ter wereld zijn er toch nog Nederlanders die eigenlijk graag naar huis zouden willen. “Het kan zo zijn dat we de mensen toch niet hebben kunnen bereiken, dat ze niet de kans hebben gehad om naar het vliegveld te reizen of dat ze toch liever willen blijven”, bevestigt Erik Hendriks van de KLM.

Luchthavens soms lastig te bereiken
Australië is een groot land waar de grenzen gesloten zijn tussen de deelstaten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wanneer je een grens toch over moet met een goede reden moet je twee weken in quarantaine, wat het bijna onmogelijk maakt om bepaalde luchthavens te bereiken. Ook Jordy moest 2 weken in Quarantaine om zo bij de boot te komen die hij heeft gekocht. De luchtvaartmaatschappij KLM kan niet overal stoppen in Australië zoals ze wel in Sydney, Darwin of Cairns doen. In andere landen is het soms ook een probleem voor mensen om bijvoorbeeld op tijd bij de vlucht te zijn. Zo was er als voorbeeld een vlucht vanuit Kenia die helemaal vol zat. Maar wanneer het vliegtuig wilde gaan vertrekken kwamen er 40 mensen niet opdagen en zo moesten ze met lege stoelen terugvliegen. Een repatriëringsvlucht vanuit Australië kost tussen de 700 en 900 euro. Dit geld niet als je al een ticket hebt bij de luchtvaartmaatschappij, maar vanuit Australië vlieg je normaal niet met KLM, dus moeten de meeste reizigers dit betalen. Wanneer je een vlucht zou missen ben je je geld kwijt.

Vliegen in deze vreemde situatie
“Aan boord zijn de nodige maatregelen getroffen en de airlines doen er alles aan om toch veilig te kunnen vliegen. 1,5 meter afstand is wel erg lastig. KLM laat in ieder geval alle gangpad stoelen vrij om afstand te kunnen bewaren. Als voorbeeld doen we bij het instappen veel rustiger aan om ook daar de afstand te kunnen bewaren. Bij de korte vluchtten is er geen catering meer om zo ook de afstand te kunnen bewaren tussen de stewardessen en de reizigers. Bij het instappen vinden ze een pakketje op de stoel waar van alles inzit. De repatriëringsvluchten waren hierin wel anders, omdat we niet alsnog de helft van de mensen laten staan, terwijl ze naar huis willen. We proberen de angst weg te nemen bij de reizigers. Wel kan het zo zijn dat de reizigers zich ongemakkelijk hebben gevoeld bij de laatste vluchten vanuit Australië omdat het vliegtuig vol zat, maar ze wilden dan toch naar huis”, legt Erik Hendriks van de KLM uit. Jordy zou naar Bali gaan maar deze vlucht werd gecanceld. Lachend zegt hij: “Gelukkig maar anders had ik nu geen boot.” Daniel had voor volgend jaar een vlucht terug staan maar deze gaat hij ook cancelen. “Ben je benieuwd wat wij allemaal gaan meemaken? Volg ons dan op Instagram @lostsails.”